7 Perkara Penting Untuk Ubah Hidup Kaya & Berjaya!

Nak tak saya kongsikan 7 perkara penting yang boleh ubah hidup anda  dalam masa yang singkat bagi mencapai apa jua impian hidup anda?

#1- Berkeinginan yang sangat-sangat tinggi

Saya kira ini faktor penting yang merubah diri sesiapa sahaja untuk berjaya mencapai apa jua impian dan kejayaan. Apabila kita punya keinginan yang sangat-sangat tinggi, maka kita akan sanggup bertindak luar biasa untuk capai impian kita.

#2- Berkeyakinan tinggi

Mereka yang berjaya, bukanlah tahu sangat asalnya bagaimana untuk ubah hidup, bisnes dan tahap kewangan, tetapi mereka berkeyakinan tinggi yang mereka mesti ubah hidup mereka segera. Bahasa Inggerisnya adalah Blind Faith. Berkeyakinan tinggi bahawa mereka mesti ubah nasib keluarga mereka walaupun pada asalnya mereka pun susah macam orang lain.

#3- Bertindak luar biasa

Bertindak secara biasa-biasa hanya akan bawa anda ke tahap yang biasa-biasa sahaja. Saya minta anda cuba sekali untuk buat keputusan bertindak di luar kebiasaan anda. Bila anda dah rasa manisnya, saya pasti anda takkan berpatah balik lagi.

#4- Berani

Ramai orang berani cakap tapi tak ramai yang berani buat. Berani tak diukur dengan perkataan sebaliknya dengan tindakan. Kalau tak berani nak bertindak, tak perlu berangan nasib nak berubah.

#5- Berguru

Orang yang berjaya kebanyakannya mesti ada guru di sebaliknya. Guru ni sajalah yang mampu didik dan tegur kalau kita salah. Orang lain jangan harap. Hanya guru yang boleh bukakan jalan bagi kita nampak, boleh buat kita fikir sebelum buat keputusan dan doa guru sangat mustajab. Jadi jangan terkejut, ini memang benar. Pergi berguru kalau nak perjalanan anda lebih jelas, diyakini dan terbukti.

#6- Berterusan

Saya selalu perhatikan mereka yang berjaya  bila dah dapat momentum untuk buat sesuatu, bila mereka buat sikit pun, memang Boom! Tapi ada yang buat sekejap sahaja. Lepas teruja dengan kesenangan, ada yang berhenti bertindak. Takpun, momentum dah ada tapi bila diduga dengan cabaran dan halangan, ada yang cepat mengalah. Tak istiqomah. Tak bertindak berterusan. Buat sesuatu kena konsisten. Biar nampak dan hasilnya pun dapat secara berterusan juga.

#7- Beri komitmen

Orang berjaya adalah orang yang berjaya berikan komitmen mereka 100%. Bukan setakat tu sahaja, mereka boleh beri malah lebih lagi. Apa pun yang mereka lakukan, mereka sentiasa buat yang terbaik, How you do anything, is how you do everything.

Semoga anda Kaya & Berjaya!

KJ

5 Halangan Kejayaan

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera,

Apa cita-cita anda? Pernah anda senaraikan apa yang anda impikan, kereta jenama apa, rumah besar mana di lokasi mana, nak pergi umrah dan haji bersama siapa dan bila dan apa-apa sahaja impian yang anda ada?

Kesilapan manusia dalam memburu impian ialah mereka tidak pernah menulis impian mereka. Pakai ingat-ingat sahaja. Jadi, mula menulis impian dari sekarang ye.

Dan, anda juga perlu tahu apa yang menghalang manusia untuk berjaya, antaranya ialah:

image

Mereka tidak mahu belajar dan merasakan diri sudah hebat. Sikap ego akan membawa kita pada kegagalan. Mereka yang ego juga terlalu yakin pada diri sendiri dan tidak suka mendengar nasihat dari masyarakat sekeliling. Ini kerana, mereka percaya bahawa mereka tahu semua perkara.

image

Orang yang mudah berputus asa akan sentiasa gagal dan susah untuk berjaya. Ini kerana, mereka melakukan setiap pekerjaan separuh jalan. Apabila sesuatu pekerjaan yang dilakukan gagal, mereka terus berhenti melakukannya. Mereka tidak cuba untuk mencari jalan penyelesaian bagi mengatasi masalah tersebut.

image

Mereka takut mengambil risiko untuk gagal walaupun perniagaan tersebut mempunyai peluang yang cerah untuk dikomersialkan. Mungkin kerana, kegagalan akan menyebabkan mereka rugi. “Jangan takut gagal kerana yang tidak pernah gagal hanyalah orang-orang yang tidak pernah melangkah“, HAMKA

image

Mereka tidak bersungguh untuk mengubah hidup sendiri. Sekiranya mereka tiada kesungguhan, mereka tidak mempunya kekuatan mental yang dapat memastikan kejayaan dalam perniagaan. Jangan biarkan perkara ini menghalang impian dan cita-cita anda dari terus berjaya

image

Sekiranya mereka tidak komited dalam perniagaan, akan menyebabkan hilang fokus untuk berjaya. Ini kerana, ia akan menjadi sia-sia dan diibaratkan seperti hangat-hangat tahi ayam.

Ini adalah sebahagian dari ilmu yang perlu anda pelajari. Ramai orang tak faham, kenapa asyik tak jadi sahaja apa yang diusahakan. Semuanya macam separuh jalan. Seharusya untuk mencapai impian, 5 halangan ini hendaklah dibuang jauh-jauh daripada kamus hidup anda. Semoga perkongsian ini dapat membantu hidup anda menjadi lebih berjaya. Semoga berjaya.
Kredit : Team Richworks

Sentiasa Tabah Sentiasa Kuat!

Satu perkara yang ramai orang tak sedar adalah dengan melakukan perkara yang sama tetapi mengharapkan keputusan yang berbeza!

Ianya boleh dikatakan sebagai kerja GILA…

Sedarlah jika kita lakukan perkara yang sama maka hasilnya tetap sama.

Berapa ramai orang yang nak kaya tetapi tak ada ilmu yang betul. (Jika nak kaya dengan cara yang betul download Ebook Rahsia Menjadi Kaya di www.RahsiaMenjadiKaya.com)

Lalu terjebak dengan skim cepat kaya dan program-program “tersontot”!

Mereka fikir mereka lakukan perkara berbeza tapi tak sedar telah melakukan perkara yang sama dengan terjebak memperjudikan wang ringgit mereka dalam pelaburan haram.

Buktinya lihatlah paparan BH Online edisi Selasa 7 Jun  2016.

tipu pelabur

 

 

 

 

 

 

 

 

Namun bagi yang dah terkena janganlah sedih dan gundah gulana.

Anggaplah kerugian tersebut sebagai membayar Yuran Kebodohan anda.

Ingatlah berapa kali kita GAGAL (jatuh) itu bukan soalnya tetapi berapa cepat kita BANGKIT… itulah yang lebih penting…” . . .

“GAGAL sebenarnya adalah disaat apabila ANDA tidak mahu BANGKIT” . . .

Jika gagal Tabahlah dan sentiasa kuat untuk Bangkit kembali.!

Semoga tabah dan kuat!

KJ

Hidup Kita Adalah Tentang Tabiat : Yang Menentukan Masa Depan Kita!

Perasankah kita tentang apa yang sering kita lakukan sehari-hari? Mungkin jarang sekali ada antara kita yang ada masa nak fikirkah tentang hal ini kan…

Almaklumlah semua orang sibuk dengan urusan kerja dan bisnes masing-masing setiap hari. Tapi satu hal yang ingin saya kongsikan di sini adalah tentang TABIAT.

Ya, tabiat, kerana hidup yang kita jalani hari ini adalah berpunca daripada tabiat kita. Tentu kita biasa dengar ungkapan seperti “Buang Tabiat…”

Tapi kali ini saya tak mahu cerita pasal buat tabiat sebaliknya nak kongsikan tentang Tabiat Kita Yang Menentukan Masa Depan Kita.

Orang yang berjaya disebabkan mereka punyai tabiat orang yang berjaya.

Manakala orang yang gagal pula mempunyai tabiat orang-orang yang gagal.

Itu sahaja, tapi persoalannya, adakah kita sedar tingkah laku tabiat kita hari ini menjurus kepada kegagalan atau kejayaan? biasa-biasa atau luarbiasa?

Sebelum tu mari kita berkenalan dulu dengan si TABIAT ini 🙂

Apa tu Tabiat sebenarnya?

Tabiat adalah sesuatu perkara yang selalu kita lakukan sehingga ia menjadi mudah dan ianya dilakukan secara berulang-ulang-ulang.

Merokok selepas makan, merokok ketika ‘lepas hajat’ dalam tandas dan juga kencing berdiri, ini sebagai contoh.

Dua yang pertama menjadi tabiat sebab  dilakukan secara berulang dan yang terakhir ianya mudah dilakukan secara berulang-ulang. Itu namanya tabiat!

Cara untuk ubah tabiat tersebut kita hanya perlu ubah kepada tabiat baharu!

Contohnya, lepas makan kemam gula-gula bukan lagi mencapai sebatang rokok dan nyalakannya!

Masuk ke tandas ‘lepas hajat’ jangan bawa mancis atau pemetik api! bawa rokok je 🙂

Bila kencing tukar tabiat baharu iaitu duduk! barulah tak terperecik kat lantai dan seluar. (Ni tuk lelaki je tau) Yang Pompuan sah-sah lah kena duduk!

Itu contoh mudah tentang tabiat.

Contoh yang lebih ilmiah (macam kat IPT la pulak bahasanya) suka saya gunakan metafora belajar memandu kereta manual yang ada pedal klac, pedal brek dan pedal minyak.

Cabaran  terbesar memandu kereta manual adalah untuk memikirkan bagaimana mahu menyeragamkan  pedal klac dan  minyak supaya pertukaran gear menjadi lancar, tak tersengok-sengok dibuatnya.

Namun  jika kita selalu berlatih berulang-ulang ianya menjadi semakin mudah dan akhirnya, satu tabiat baharu muncul iaitu kita tak lagi perlu memikirkannya. start enjin tekan pedal klac dan terus pedal minyak kereta terus berjalan dengan lancar.

Jadi apa yang ingin saya kongsikan di sini, jika kita tahu tabiat kita tak bagus dan ingin menukar ke tabiat yang lebih bagus, maka apa yang perlu kita lakukan hanyalah dengan membina tabiat baharu dan lakukannya secara berulang-ulang sehingga ianya menjadi automatik!

Itu sahaja. Mudah Bukan?

Ok, itu sahaja setakat ini. Bye!

KJ

 

 

Siapa Anda 5 tahun Lagi? Ber IMPIAN lah…

Ingat Hidup di DUNIA ini hanya sekali…(Ingat juga kita akan bangkit lagi di Hari Pembalasan…Ber AMAL lah)

Maka berimpianlah. jangan takut untuk berimpian!

Kerana satu hal yang perlu kita tahu dan sedar. Impian bisa jadi kenyataan hanya jika kitab tidak putus asa dan tak pernah berhenti bertindak!

Kali ini kita nak bikin sampai menjadi jadi. Ingat Impian bukan lagi Mimpi.

Impian juga bukan mainan fantasi lagi.

Impian tercipta untuk dikecapi. Impian perlu direalisasi. IMPIAN JADIKAN IA REALITI.

Usaha kita dalam 5 tahun akan tentukan siapa diri kita, dan apa hasil yang kita dapat selama 5 tahun.

5 Tahun adalah pentas untuk beraksi.

5 tahun untuk dibuktikan

5 tahun adalah permulaan

5 tahun ini pengubah segalanya…

Cuba renung sejenakkehidupan kita hari ini adalah hasil tindakan kita 5 tahun yang lepas…

Adakah kita nikmati hasil yang diimpikan atau sebaliknya?

Atau mungkin kita tak pernah terfikir untuk menikmati impian dalam masa 5 tahun yang lalu atau 5 tahun akan datang?

Ingatlah kehidupan kita hari ini adalah hasil daripada tindakan kita semalam.

Manakala kehidupan masa depan kita pula adalah hasil daripada tindakan yang kita ambil hari ini.

Selamat berimpian dan selamat bertindak!

Semoga berjaya,

KJ

Hanya Katakan ‘YA’..!

Seringkali kita terbiasa memberikan jawapan TIDAK apabila berhadapan dengan peluang, cabaran atau apa sahaja keinginan kita yang kita impikan.

Ini menyebabkan kita kehilangan keyakinan diri ke atas diri sendiri. Kesannya bukannya kecil. Ianya memberikan kesan NEGATIF ke atas emosi kita.

Dengan sering mengatakan Tidak! ianya tak ubah kita SABOTAJ diri sendiri.

Ianya tak ubah seperti kita menyalahgunakan minda kita untuk melemahkan diri sendiri.

Sepatutnya kita gunakan minda kita untuk membantu dalam mencapai kemajuan dan kejayaan dalam hidup kita.

“Hanya katakan YA! bilamana bertemu dengan peluang!”

Sudah tentu saya tidak bermaksud untuk katakan YA bagi sesuatu yang bertentangan dengan ajaran Agama.

Apa yang ingin saya sampaikan di sini adalah untuk melatih dan memprogramkan semula minda kita supaya sentiasa proaktif untuk sesuatu yang boleh meningkatkan nilai hidup kita.

Sebagai contoh jika kita diberi peluang untuk berucap di khalayak ramai, kebiasaannya ramai di antara kita yang menolak dan dengan serta merta jantung berdegup kencang , darah mulai berderau, dan minda mula mencari alasan untuk berkata tidak!

Mulai sekarang apabila kita diberi apa sahaja peluang atau cabaran, Hanya katakan YA! Latihlah minda kita supaya kita sentiasa beremosi demi berubah untuk kemajuan.

Apabila saya katakan berubah,, jelaslah maksud saya untuk sesuatu yang lebih baik.

Jika hari ini kita merokok dan ada niat untuk berhenti merokok, maka katakanlah YA, saya boleh berhenti merokok!

Jika kita diberi peluang untuk bertanyakan soalan dalam apa jua majlis ilmu, maka cepat-cepat lah katakan YA, dan mulailah bina soalan dan bertanya.

Saya tahu ramai orang yang malu untuk bertanya kerana mereka sangat takut dikatakan kurang pandai atau tidak bijak jika bertanyakan sesuatu soalan.

Inilah masalah yang dihadapi kebanyakan oleh kita hari ini. Kita terlalu sibuk memikirkan apa yang orang lain kata, dan bukannya memikirkan apa yang kita perlu kata!

Hari ini ramai orang menghadapi stress dan tekanan hidup kerana terlalu memikirkan tentang apa yang orang lain akan kata ke atas diri mereka.

Sindrom ingin puaskan hati orang lain tapi kesudahannya diri sendiri yang merana.

Jadi mulai hari ini, saat ini dan detik ini, praktikkan dengan hanya mengatakan YA bagi setiap peluang yang kita semua temui.

InsyaAllah kita akan menjadi lebih maju dan berjaya selepas ini.

Semoga apa yang saya kongsikan ini dapat membantu pembaca semua menjadi semakin berjaya dan maju dalam kehidupan seharian.

Sampai bertemu lagi dalam Posts akan datang.

Selamat Maju Jaya!

Ingat, Hanya katakan – YA!

Salam Kejayaan,

KJ

Apa Yang Kita Boleh Belajar Daripada Lim Teong Kim?

images

Saya tertarik dengan apa yang dikongsikan oleh Pengarah Program Pembangunan Bola Sepak Negara (PPBN), saudara Lim Teong Kim tentang bola sepak negara melalui rancangan Dengan Izin bersama Lim Teong Kim (LTK) yang dihoskan oleh saudara Rizal Hashim.

Antara yang menarik perhatian saya adalah tentang permainan bola sepak. Ramai orang masih melihat permainan bola sepak sekadar bakat dan skill seseorang pemain itu, selain daripada kerjasama sepasukan, namun LTK berkongsi pengalaman dan kepakarannya dalam bidang kejurulatihan beliau hasil daripada pengalaman 12 tahun menjadi Penolong Jurulatih pasukan remaja Bayern Munich, di Germany.

Selain daripada bakat, teknik dan skill, apa yang paling penting dalam melahirkan pemain yang berkualiti dan seterusnya melahirkan pasukan yang berjaya adalah Etika Kerja!

Apa Etika Kerja? Macam tak ada kaitan bunyinyakan?

“Inikan bola sepak? Sukan? Apa pula nak terapkan budaya kerja?

Kerja kerja lah..ni aktiviti sukan…jangan campur aduk!”

Mungkin ada yang berfikir sedemikian. Namun tahukah kita, inilah hakikat pengurusan bolasepak moden. Untuk berjaya bukan sekadar pandai main bola, ada skill, dan teamwork, apa yang paling penting adalah budaya kerja ketika bermain bola sepak.

Apakah idea yang  ingin saya kongsikan di sini?

Apabila kita melihat sesuatu aktiviti itu sebagai suatu permainan sahaja, minda kita tidak akan mentafsirkannya sebagai suatu tugasan atau kerja.

Ya, apabila kita bermain, apa yang kita mahukan?

Pasti kita mahu berseronok ketika melakukannya, melupakan kerja seharian kita dan fokus pada permainan tersebut.

Sudah pasti apabila kita bermain akan ada yang kita ‘labelkan’ kemenangan, dan kekalahan atau mungkin seri. Tanyalah kepada sesiapa sahaja, apabila mereka bermain, pasti mahukan kemenangan. Betul tak? (Kecuali orang yang ‘dirasuah’ sahaja yang mahu kalah!)

Namun menang dan kalah adalah adat permainan. Yang memberikan prestasi yang terbaik sahaja yang akan menang. Persoalannya sekarang bagaimana prestasi terbaik boleh dihasilkan? Jawapannya kita kembali kepada budaya kerja.

Bila mana kita menukar cara kita melihat, dan berfikir tentang sesuatu perkara maka hasilnya juga akan berubah. Dalam PPBN, saudara LTK menerapkan terlebih dahulu kepada pemain mudanya tentang Etika atau Budaya Kerja ketika bermain bolasepak. sesuatu yang dianggapnya lebih utama dan lebih penting daripada asas teknik dan kemahiran bermain bolasepak.

Lihat bagaimana LTK menerapkan suatu falsafah dan prinsip baharu permainan bolasepak ke dalam minda dan jiwa pemain-pemain muda negara. Apa budaya kerja yang diterapkan tersebut? Antaranya adalah semangat dan kerajinan ketika bermain.

Lihatlah para pemain bertaraf dunia daripada pasukan bolasepak negara yang berjaya menduduki ranking terbaik, mereka rajin, bersemangat dan tidak cepat berputus asa. Maka tidak hairan permainan mereka cukup pantas, dan kita yang menontonnya terhibur dengan melihat karakternya.

Cuba bandingkan dengan pasukan Harimau Malaya kebelakangan ini. Sentiasa menjadi pasukan belasahan. Tewas dengan Oman 6-0 dalam perlawan persahabatan, seri dengan Timor Leste 1-1, dan tewas dengan Palestin juga 6-0.

Bahkan Coach Dollah Salleh sendiri kecewa dengan semangat pemain-pemainnya yang dikatakan bermain tanpa semangat. Setelah ketinggalan, permainan semakin merudum. Cuba lihat EPL, permainan 90 minit mereka berjuang berhabis-habisan. Maka tak hairanlah keputusan yang dihasilkan cukup sengit contohnya 4-3, 2-3.

Namun mari kita bandingkan pasukan Malaysia bawah 13 tahun, bimbingan LTK di bawah program PPBN yang kini merantau di eropah melalui perlawanan dengan Kelab Remaja di Germany, daripada 8 perlawanan persahabatan yang dilalui mereka memenangi kesemuanya dengan jumlah purata gol yang agak besar ada 6-0 dan 4-0. Yang paling menarik mereka mampu menewaskan kelab remaja Bayer Munich 2-1!

Terbaru, pasukan yang sama mampu menewaskan pasukan pilihan remaja Sepanyol 6-3! Lihat hasil yang singkat telah menampakkan kemajuan dalam permainan bolasepak negara yang bakal menjadi pelapis kepada pasukan senior sediada.

Sekarang kita sudah jelas bahawa etika atau budaya kerja itu sangat pentiing dalam membawa perubahan dan kemajuan dalam  hidup kita. Belajarlah daripada perkara ini.

Begitu juga dalam kehidupan kita seandainya kita punyai kemahiran, ilmu dan kepandaian tetapi sebaliknya kita tak punyai budaya kerja yang bagus maka kita tidak dapat menikmati kejayaan yang kita impikan.

Sekiranya kita telah melakukan apa sahaja tindakan ketika ini dan mendapati masih berada di takuk lama, mungkin tibalah masanya untuk kita kaji semula etika atau budaya kerja yang kita amalkan sebelum ini. Selamat menerapkan etika kerja yang cemerlang bagi mencapai apa jua impian kita.

Sekian,

Saya KJ. (bukan Khairy Jamaluddin tapi Khairulnahar Jamaluddin) 🙂

ILMU PERLU DIKUASAI BUKAN DIWARISI

Saya tertarik dengan kisah kejayaan seorang pelajar Jepun yang berjaya memperolehi keputusan cemerlang 9A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2014 yang diumumkan baru-baru ini.

Nama pelajar tersebut ialah Saaya Harada. Dia gadis remaja Jepun yang baru tujuh tahun tinggal di Langkawi kerana mengikut keluarganya yang berniaga. Dia mendapat 9A, termasuk subjek Bahasa Melayu.

Daripada seorang remaja yang tidak tahu sepatah perkataan Bahasa Melayu tujuh tahun lalu, dia telah membuktikan dirinya sebagai pelajar tunggal SMK Kedawang yang memperoleh 9A. Kini dia boleh bertutur bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dengan baik.

Bagaimana dalam hanya tujuh tahun, pelajar asing ini boleh menguasai bahasa Melayu? Boleh memahami pengajaran dan pembelajaran dalam bahasa Melayu? Bagaimana boleh ‘menewaskan’ calon lain di SMK Kedawang yang mewarisi bahasa Melayu?

Lihat dalam dunia ini tiada yang mustahil jika kita berusaha dan bersungguh-sungguh dalam mencapai kejayaan. Namun sebaliknya kita akan longlai dan gagal jika kita hanya berpegang pada apa yang kita warisi.

Sebenarnya dalam dunia ini, kita tidak boleh berjaya hanya dengan mewarisi sesuatu. Lihat dalam kes Saaya Harada dalam masa 7 tahun dia berjaya dengan cemerlang menguasai bahasa Melayu sedangkan dirinya langsung tiada keturunan Melayu!

Apa sudah jadi dengan pelajar melayu yang dah 17 tahun bertutur dan menulis dalam bahasa melayu yang mereka warisi sejak turun temurun?

Mereka ambil mudah kerana mereka fikir mereka boleh berjaya dengan mudah hanya kerana mereka telah menguasai bahasa melayu. Sebenarnya TIDAK!

Pokok pangkalnya apa sahaja yang kita inginkan, adalah penting untuk kita berusaha menguasai ilmu terlebih dahulu. Perkara yang sama jika kita lihat kepada muslim yang dilahirkan sebagai seorang Islam belum tentu lebih tinggi ilmunya jika dibandingkan dengan seorang mualaf yang baru memeluk Islam.

Bezanya hanya satu. Belajar menguasai ILMU.

Ilmu perlu dicari , dipelajari dan dikuasai. Barulah kita boleh berjaya. Tanpa ilmu kita tidak boleh berjaya.

Sebagaimana Iman yang  tidak boleh diwarisi daripada seorang bapa yang beriman, Ilmu juga tidak boleh diwarisi daripada seorang bapa yang bergelar Profesor jika seseorang itu tidak belajar dan menguasai sesuatu ilmu.

Begitu juga dengan harta kekayaan. Jika tiada ilmu pengurusan wang dan harta, maka harta yang diwarisi tidak akan kekal lama.

Jadi mulai sekarang carilah, pelajari dan kuasailah sesuatu ILMU kerana kita tidak dapat berjaya tanpa memiliki ILMU.

Teringat saya sewaktu bersekolah rendah puluhan tahun yang lampau. guru saya sering berkata…, ILMU TANGGA KEJAYAAN!

Sekian,

KJ.

CIPTA KEMAHUAN BUKAN ALASAN…

Orang berjaya menggunakan minda atau akal mereka untuk mencipta kejayaan, manakala orang yang gagal pula sering menyalahgunakan minda mereka dengan ‘mencari akal’ mencipta alasan’ untuk tidak berjaya!

Perkara ini sering terjadi kepada kita semua tanpa kita sedari kerana kita membiarkan minda kita beroperasi secara automatik tanpa kawalan atau dengan kata lain secara separa sedar. Ianya berkait rapat dengan sikap dan emosi kita apabila mengalami sesuatu situasi.

Sebenarnya kita boleh mengawal minda kita dengan teratur dan lebih baik jika kita semua tahu caranya. Saya akan jelaskan kemudian berkaitan perkara ini dalam catatan yang lain, InsyaAllah.

Kali ini saya nak kongsikan tentang KENAPA kita harus CIPTA KEMAHUAN…
Seharusnya kita semua perlu tanamkan sifat, sikap atau tabiat untuk  Cipta kemahuan yang tinggi di dalam diri bagi mencuba sesuatu perkara yang baru.

Sebenarnya MAHU itu lebih penting dari MAMPU.

Kita perlu ada keMAHUan terlebih dahulu, baru akan disusuli oleh mampu. Jika kemahuan pun kita tidak miliki, bagaimana untuk kita cipta kemampuan melakukan perkara tersebut dengan berjaya.

Cuba lihat dari sudut pengurusan wang, ramai yang telah menggunakan prinsip ini, tak percaya? Biar saya jelaskan.

Dalam buku dan ebook yang saya tulis di www.KewanganPeribadi.com saya banyak huraikan tetang soal Keperluan VS Kemahuan.

Ramai orang menggunakan lebih banyak wang mereka untuk memenuhi keMAHUan mereka sedangkan sebenarnya mereka tak mampu.

Lihat kebanyakan dari kita mencipta kemahuan melebihi kemampuan sebenar  kita untuk mencapai sesuatu kemahuan.

Kenapa tak kita cipta alasan terlebih dahulu?

Tidak bukan, sebaliknya kita cipta kemahuan dan usahakan supaya kita jadi mampu walaupun dengan cara BERHUTANG!

Itu contoh yang saya ambil daripada HASIL mencipta kemahuan yang biasa kita gunakan dalam pengurusan kewangan kita.

Berhutang itu tak semestinya baik dan tak semestinya buruk, kerana jika kita tahu menggunakannya dengan cara yang betul, ianya boleh membantu kita sebagaimana yang saya jelaskan dalam www.PanduanBebasHutang.com

Jadi, mulai hari ini saya sarankan kepada pembaca semua, apa kata kita mula mencipta kemahuan untuk apa sahaja yang kita impikan.

Mungkin bagi yang belum kahwin dan merasakan mereka belum mampu sebelum ini, apa kata mulai cipta kemahuan.

Bila ada kemahuan secara tak langsung, timbul daya usaha untuk mencapainya nanti. Opps..! Bagi yang mahu kahwin sorang lagi, pastikan kita MAMPU terlebih dahulu ye! 🙂

Begitu juga jika kita mahu beli kereta impian, rumah impian, kerjaya impian dan apa sahaja, CIPTA KEMAHUAN terlebih dulu, kemudian InsyaAllah kita akan MAMPU mencapainya…

Semoga ianya boleh diamalkan dan  menjadi sumber inspirasi untuk kita lebih berjaya!

KJ

 

Makanan Untuk Menjadi Kaya

Topik hari ini agak luarbiasa bunyinya. “Makanan Untuk Menjadi Kaya!”

Sudah tentu selepas ini ramai yang akan berebut-rebut cuba mendapatkannya di pasaran walaupun berapa pun harganya.

Apa tidaknya hanya dengan makan anda boleh menjadi kaya?

“Terlalu ajaib pulangannya?”, kata salah seorang daripada mereka yang mendengarnya.

“Erk..! tetapi ini bukannya seperti pulangan Skim Pelaburan Internet”, jelas saya tetapi ianya adalah BENAR!

Baiklah anda tidak percaya?

Biar saya berkongsi dengan anda mengenai kajian ini jika anda semua serius untuk menjadi kaya melalui pemakanan anda.

Menurut kajian pakar, IQ seseorang dipengaruhi oleh keturunan, tetapi kecerdasan otak dan kesihatan badan boleh diperbaiki dengan mengambil nutrien yang seimbang untuk membantu perkembangan minda yang cemerlang.

Statistik menunjukkan skor purata IQ manusia adalah 100 dan orang biasa memiliki skor IQ antara 85 hingga 115.

Tahap IQ seseorang juga dipengaruhi oleh bekalan dan penggunaan nutrien oleh sel-sel otak.

Menurut kajian yang dibuat oleh saintis, mereka mendapati tahap kealkalian dan keasidan cecair dalam otak menjadi penentu tahap IQ.

IQ menjadi rendah apabila cecair dalam otak bersifat asid (benarlah ada petua yang mengatakan pengambilan makanan seperti asam jeruk boleh melemahkan IQ) dan tinggi apabila bersifat beralkali.

Bagi meningkatkan kecerdasan otak, perbanyakkan mengambil makanan bersifat alkali.

Makanan berasid mengandungi fosforus, klorin, sulfur dan iodin misalnya daging, bijirin, lemak dan minyak.

Protein daripada makanan jenis ini berasid dan pengambilan yang terlalu banyak boleh menyebabkan kalsium dan Vitamin B1 dalam tubuh badan berkurangan.

Akibatnya mental menjadi tidak stabil, lembap dan peredaran darah tidak lancar.

Makanan alkali pula kaya dengan kalium, natrium, kalsium dan magnesium seperti buah-buahan, sayuran, kekacang, bahan tenusu dan minuman beralkali.

Nasihat saya buat pilihan makanan yang tepat agar anda dapat memelihara dan mengembangkan potensi minda anda dan seterusnya anda berupaya untuk berfikiran kaya, jadi pilihlah makanan yang boleh membantu meningkatkan kekayaan fikiran anda.

Salam Kekayaan,

Thinkerich