7 Perkara Penting Untuk Ubah Hidup Kaya & Berjaya!

Nak tak saya kongsikan 7 perkara penting yang boleh ubah hidup anda  dalam masa yang singkat bagi mencapai apa jua impian hidup anda?

#1- Berkeinginan yang sangat-sangat tinggi

Saya kira ini faktor penting yang merubah diri sesiapa sahaja untuk berjaya mencapai apa jua impian dan kejayaan. Apabila kita punya keinginan yang sangat-sangat tinggi, maka kita akan sanggup bertindak luar biasa untuk capai impian kita.

#2- Berkeyakinan tinggi

Mereka yang berjaya, bukanlah tahu sangat asalnya bagaimana untuk ubah hidup, bisnes dan tahap kewangan, tetapi mereka berkeyakinan tinggi yang mereka mesti ubah hidup mereka segera. Bahasa Inggerisnya adalah Blind Faith. Berkeyakinan tinggi bahawa mereka mesti ubah nasib keluarga mereka walaupun pada asalnya mereka pun susah macam orang lain.

#3- Bertindak luar biasa

Bertindak secara biasa-biasa hanya akan bawa anda ke tahap yang biasa-biasa sahaja. Saya minta anda cuba sekali untuk buat keputusan bertindak di luar kebiasaan anda. Bila anda dah rasa manisnya, saya pasti anda takkan berpatah balik lagi.

#4- Berani

Ramai orang berani cakap tapi tak ramai yang berani buat. Berani tak diukur dengan perkataan sebaliknya dengan tindakan. Kalau tak berani nak bertindak, tak perlu berangan nasib nak berubah.

#5- Berguru

Orang yang berjaya kebanyakannya mesti ada guru di sebaliknya. Guru ni sajalah yang mampu didik dan tegur kalau kita salah. Orang lain jangan harap. Hanya guru yang boleh bukakan jalan bagi kita nampak, boleh buat kita fikir sebelum buat keputusan dan doa guru sangat mustajab. Jadi jangan terkejut, ini memang benar. Pergi berguru kalau nak perjalanan anda lebih jelas, diyakini dan terbukti.

#6- Berterusan

Saya selalu perhatikan mereka yang berjaya  bila dah dapat momentum untuk buat sesuatu, bila mereka buat sikit pun, memang Boom! Tapi ada yang buat sekejap sahaja. Lepas teruja dengan kesenangan, ada yang berhenti bertindak. Takpun, momentum dah ada tapi bila diduga dengan cabaran dan halangan, ada yang cepat mengalah. Tak istiqomah. Tak bertindak berterusan. Buat sesuatu kena konsisten. Biar nampak dan hasilnya pun dapat secara berterusan juga.

#7- Beri komitmen

Orang berjaya adalah orang yang berjaya berikan komitmen mereka 100%. Bukan setakat tu sahaja, mereka boleh beri malah lebih lagi. Apa pun yang mereka lakukan, mereka sentiasa buat yang terbaik, How you do anything, is how you do everything.

Semoga anda Kaya & Berjaya!

KJ

Bisnes Idea

Bisnes Idea atau Idea Bisnes?

Dua-dua pun sama. Itu tak penting.

Yang penting sejauh mana idea tersebut boleh diterjemahkan menjadi satu realiti?

Ramai orang tanya saya, apa bisnes idea yang bagus?

Sebenarnya, sangat banyak bisnes idea yang berpotensi ‘dibunuh’ oleh rasa kurang yakin dengan diri sendiri.

Hakikatnya, apa yang perlu dibuat hanyalah dengan memulakannya.

Ya, kita perlu bermula. Bagaimana untuk bermula?

Scan diri kita sendiri terlebih dahulu.

Tanya diri sendiri, apa kemahiran atau kepakaran atau pengalaman kita yang bisa menyelesaikan masalah atau memenuhi keperluan & kehendak orang lain.

Bermulalah dengan apa yang ditangan kita. Ada orang, setiap hari adalah hari fikirkan bisnes idea, tapi tak mula-mula juga…

Kita kena yakin dengan diri sendiri, kalau tidak siapa lagi?

Jadi apa bisnes idea anda hari ini?

“STOP WISHING, START DOING!”

-KJ-

TAHUN BAHARU 2017, AZAM BAHARU

PADA 2017 ini, saya ingin mengajak masyarakat keseluruhan sama-sama berazam meningkatkan tahap ilmu pengetahuan ke arah yang lebih baik dan meluas. Tentu banyak cara dan kaedah yang boleh digunakan bagi mencapai azam baharu ini. Namun, ingin dianjurkan untuk kita berazam membaca buku atau karya bermanfaat sejam setiap hari.

Azam ini kelihatan mudah. Namun, hakikatnya tidak. Azam ini memerlukan kita mengubah tabiat dan budaya hidup kita. Pertama ialah perubahan budaya kita terhadap ilmu pengetahuan itu terlebih dahulu. Kedua, perubahan sikap terhadap masa, manakala ketiga ialah perubahan tabiat dalam menentukan keutamaan amalan terbaik dalam kehidupan.

Budaya ilmu bermaksud kita memahami dan menghayati terlebih dahulu hakikat kedudukan ilmu yang tinggi berbanding perkara lain. Ketinggian kedudukan ilmu pengetahuan boleh diperhatikan dengan mata kasar kita mengenai kemuliaan yang dimiliki mereka yang berilmu pengetahuan.

Ilmuwan dihormati

Golongan ilmuwan dihormati segenap lapisan masyarakat. Kedudukan mereka di sisi masyarakat amat tinggi walaupun mungkin dari sudut kebendaan mereka dari kalangan orang kebanyakan.

Selain itu, apa yang lebih penting ialah peranan ilmu pengetahuan dalam mencorakkan pemikiran dan hala tuju kehidupan kita. Tidakkah kita perhatikan keadaan mereka yang kurang berpengetahuan dengan mereka yang berpengetahuan? Menerusi pengetahuan yang menyeluruh mengenai sesuatu perkara, kita akan dapat membuat penilaian terbaik dalam apa juga keadaan apabila perlu membuat pilihan.

Orang berilmu tidak akan menjadi ‘pak turut’ lagi, tetapi bertindak dalam segenap aspek kehidupan ini secara sedar, dipandu kefahaman dan hikmah. Dari sudut agama Islam, kedudukan orang berilmu ini berada pada tahap tertinggi dari segi darjahnya. Allah SWT menjanjikan untuk mengangkat kedudukan orang berilmu ke darjah terbaik dalam kehidupan dunia dan akhirat.

Menerusi penghayatan kedudukan ilmu dalam kehidupan ini, ia seharusnya mampu memberi satu hala tuju berfikir untuk kita bercita-cita memiliki dan mengetahui sebanyak dan setinggi yang boleh mengenai pelbagai persoalan keagamaan, kemanusiaan dan ketamadunan.

Perubahan budaya pertama ini menjadi asas untuk seseorang menjayakan perubahan kedua iaitu sikap terhadap masa. Semua kita memiliki jumlah masa yang sama. Namun, apa yang akan membezakan antara kita adalah sikap terhadap masa.

Bagi seseorang yang memiliki kesedaran budaya ilmu yang tinggi, mereka tidak akan mensia-siakan masa walau sedetik untuk melakukan perkara sia-sia. Dalam hubungan ini, mereka memanfaatkan setiap detik masa untuk meningkatkan ilmu pengetahuan.

Perubahan tabiat

Azam untuk membaca sekurang-kurangnya sejam setiap hari menuntut kita untuk memperuntukkan satu tempoh masa bagi menjalankan aktiviti membaca. Sikap positif terhadap nilai masa membolehkan seseorang itu memberikan satu masa khusus dalam sehari kehidupannya untuk peningkatan diri menerusi kaedah pembacaan.

Untuk mencapai azam baharu ini, perubahan tabiat dalam menyusun keutamaan amalan dalam kehidupan amat diperlukan. Kita sememangnya sentiasa berkejaran masa kesibukan dengan pelbagai tugasan dan urusan dalam kehidupan ini. Namun, kesibukan tidak boleh dijadikan alasan untuk kita tidak membaca dalam masa sehari.

Oleh itu, saranan terpenting di sini ialah untuk kita menjadikan amalan membaca sebagai satu daripada kegiatan utama dalam susunan amalan dalam kehidupan. Kita perlu memberikan waktu untuk amalan membaca dalam sehari walaupun sekejap. Malah, kita perlu menangguhkan kegiatan atau amalan lain yang tidak terlalu mustahak untuk memberikan ruang kepada kegiatan membaca.

Pada peringkat permulaan pemupukan budaya membaca, buku yang dibaca hendaklah sejajar dengan minat setiap individu. Namun, selepas beberapa tahap waktu, bentuk buku itu hendaklah sistematik. Pembacaan berpandukan klasifikasi ilmu yang dipecahkan kepada ilmu teras, ilmu umum, ilmu khusus dan ilmu alat mesti dipatuhi.

Masa membaca yang terbaik pula tergantung pada faktor biologi seseorang individu. Ada sesetengah ahli ilmuwan yang membaca pada awal pagi. Sebahagian lain sebelum tidur dan sebahagian yang lain ketika waktu petang. Apa yang penting bagi mereka yang ingin memulakan azam baharu membaca selama satu jam sehari pada tahun 2017 ini, jadikan membaca sebagai budaya dan amalan hidup pada waktu lapang.

Sumber : Berita Harian Online

Apa Itu Hukum Tarikan/Law Of Attraction

Hari ni.. sedang asyik mencari makna di sebalik lagu dendangan IKLIM – ‘Satu Kesan Abadi’, maka terserempaklah pula saya dengan sebuah blog yang saya kira sangat menarik pengisiannya…(‘Satu Kesan Abadi’ sebenarnya bukan kisah cinta biasa…tapi cinta yang amat mendalam maksudnya…)
Jadi hari ini saya bukannya nak kongsi maksud disebalik lagu tersebut tetapi nak kongsikan salah satu artikel yang saya kira amat menarik untuk dikongsikan bersama dengan para pembaca blog ini.
Kredit saya berikan buat blog HusnuzzonLOA.blogspot.com di atas huraian artikel tentang Hukum Tarikan /Law Of Attarction tersebut. Jom mari kita semua belajar secara ringkas apa yang dimaksudkan dengan Hukum ini.

Huraian Ringkas Tentang Hukum Tarikan / Law Of Attraction (LOA)

a. LOA adalah Hukum Fizik, sama seperti Hukum Graviti.

b. Ia dipanggil ‘Tarikan’ kerana prinsip tarik menarik yang berlaku didalam hukum ini.

c. Teori Hukum Tarikan secara ringkas

1. Setiap manusia pasti berfikir setiap hari. kita mampu berfikir hingga 60,000 cetusan fikiran setiap hari (kajian sains)

2. Apa berlaku setiap kali manusia berfikir?.. Otak kita akan mengeluarkan gelombang.

3. Gelombang apakah yang dikeluarkan? Ada 2 jenis iaitu
a. Gelombang positif
b. Gelombang negatif

4. Kemana gelombang ini pergi? Ke angkasa dan persekitaran kita

5. Apa yg berlaku seterusnya? Gelombang ini akan mencari tenaga-tenaga yang terdapat di persekitaran kita, iaitu : tenaga yang mempunyai gelombang yang sama.

6. Mengapa ada tenaga di persekitaran kita? Memang terdapat banyak tenaga diseluruh alam semesta ini, manusia juga terdiri dari jutaan himpunan tenaga iaitu atom, seluruh alam semesta dan isinya terdiri dari struktur dan unsur atom (iaitu tenaga yang bergetar).

7. Apakah jenis tenaga yang dicari oleh gelombang dari otak kita? Ada 2 jenis iaitu:
a. Tenaga Positif
b. Tenaga Negatif

8. a.Gelombang positif dari otak akan mencari tenaga positif
b. Gelombang negatif dari otak akan mencari tenaga negatif.

9. Selepas itu, tenaga ini akan ditarik oleh gelombang otak dan dihantar kepada pemancar gelombang tadi iaitu: manusia yang berfikir.

10. Hasilnya, *setiap manusia akan mempunyai banyak tenaga didalam ‘belon aura’ mereka dan juga didalam realiti hidup mereka. ( *’belon aura akan diterangkan kemudian)

11. *setiap manusia akan mempunyai banyak tenaga: ini bergantung kepada jenis tenaga yg mereka tarik, bergantung pada jenis gelombang yg mereka keluarkan.

a. Banyak keluarkan gelombang positif, banyaklah tenaga positif ditarik oleh manusia itu
b. Banyak keluarkan gelombang negatif, banyaklah tenaga negatif ditarik oleh manusia itu.

12. Bagaimana kita ingin pastikan gelombang jenis apa yg kita keluarkan?
a. Apa jua yang kita fikirkan, yang membuatkan kita rasa gembira, bersemangat, selesa, tenang dan aman, (feeling good) bermakna kita sedang mengeluarkan gelombang positif.

b. Apa jua yang kita fikirkan, yang membuatkan kita rasa risau, takut, sedih, marah, resah dll, (feeling bad) bermakna kita mengeluarkan gelombang negatif.

13. Apa yang berlaku pada diri kita dgn kehadiran tenaga-tenaga ini?

Tenaga yg ditarik adalah tenaga yang sama getaran/vibration dgn gelombang pemikiran kita , seperti:

a. (berfikir ) bersyukur kerana mendapat sesuatu pemberian
(tenaga yang ditarik) Tenaga-tenaga yang membawa perkara-perkara yg membuatkan kita akan bersyukur lagi. Maksudnya banyak lagi pemberian yang kita akan terima yg membuatkan kita berpeluang untuk bersyukur lagi.

b. (berfikir) yang kita sihat, sedang dalam proses sembuh
(jenis tenaga) Tenaga dalam bentuk kesihatan dan perkara2 yg membawa pada kesembuhan/ jalan untuk sembuh dll.

c. (berfikir) rezeki itu berlimpahan, mudah didapati, sentiasa dipermudahkan
(jenis tenaga) tenaga yang membawa kita kepada kewangan, jalan keluar untuk rezeki dll yang berkaitan dgn rezeki.

d. (berfikir) perkara yang tidak disukai, menyedihkan, perkara negatif
(jenis tenaga) Tenaga berbentuk perkara-perkara yg membuatkan kita sedih, kecewa dll.

e. (berfikir) Mengeluh dan merungut tentang sesuatu
(jenis tenaga) Tenaga yang membuatkan banyak lagi perkara berlaku untuk kita rungutkan dan keluhkan.

f. (berfikir) Tentang orang2 dan sifat orang2 yg tidak disukai, ingin dihindari, benci dll
(tenaga) Tenaga yang menyebabkan jumlah org2 yg memiliki sikap dan perangai yg kita tidak suka itu semakin banyak berada didalam realiti kehidupan kita.

(berfikir bermaksud: memberi tumpuan dan fokus, membuat satu andaian dan tanggapan yang kita percaya benar / perception/ affirmation – yg mana semua ini terbentuk didalam jiwa / minda separa sedar kita hasil dari cara dibesarkan, pengalaman2 silam, pengalaman2 orang lain yg kita adaptasi dan percayai dan lain-lain didalam proses kita membesar)

14. Oleh itu, prinsip asas LOA ialah:
” Anda menarik masuk kedalam kehidupan anda, segala apa yang paling banyak anda berikan fokus, tumpuan dan perhatian yang mendalam samada perkara positif ataupun negatif”

15. Al Qur’an telah menjelaskan cukup banyak tentang perkara2 ini seperti diantaranya:

a. “Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan: Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” (QS. Ibrahim: 7) (TENTANG TARIKAN)

b. Dan dilangit pula terdapat (sebab-sebab) rezeki kamu, dan juga terdapat apa yang telah (ditakdirkan dan) dijanjikan kepada kamu (Adz Dzariyaat: 22) (TENTANG TENAGA)

c. “Aku bersama sangkaan hambaKu padaKu, maka hendaklah dia berprasangka dengan apa yang dia inginkan (pen -bukan dengan apa yang dia khuatirkan/risaukan) (Hadis Qudsi Riwayat Tabrani dan Al Hakam) (TENTANG TARIKAN)

d. Kerana itu Islam amat melarang umatnya dari MENGELUH. Sabda Rasullullah S.A.W:
” Tiga macam daripada tanda kekafiran terhadap Allah, merobek baju, mengeluh dan menghina nasab orang.” Dan sabdanya pula,
” Mengeluh itu termasuk kebiasaan Jahiliyyah, dan orang yang mengeluh, jika ia mati sebelum taubat, maka Allah akan memotongnya bagi pakaian dari wap api neraka.”
(Riwayat oleh Imam Majah)

e. Dan larangan keras dari mengumpat:
Nabi S.A.W bersabda: ”Ketika aku dinaikkan ke langit (mikraj) aku lalu berhampiran kaum yang mempunyai kuku daripada tembaga, mereka mencakar muka dan dada mereka dengannya. Aku berkata: siapakah mereka wahai Jibril. Ia menjawab: merekalah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menceroboh nama baik mereka.”
(Abu Daud, sahih)

f. Larangan dari berburuksangka (negative thinking):
“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa;” (Al-Hujurat : 12)

g. Firman Allah “Apa jua kebaikan (Nikmat kesenangan) yang engkau dapati maka ia adalah dari Allah; dan apa jua bencana yang menimpamu maka ia adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri.
(An Nisa’ : 79)
(Jangan salahkan takdir jika kita mengalami kehidupan yang kita rasakan ‘bernasib buruk’. Berusahalah mengubah corak pemikiran kita untuk mengubah kehidupan supaya memiliki ‘nasib baik’)

h. Saranan supaya memberi persangkaan baik agar orang yang berniat buruk dengan kita tidak akan mampu memberi kemudaratan kepada kita.
Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) antara perbuatan baik dan perbuatan jahat . Tolaklah kejahatan (yg ditujukan padamu) dengan cara yg lebih baik maka apabila engkau berbuat demikian, (kamu akan mendapati) orang yg menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib. (Al-Fussilat: 34)

i. Firman Allah: Allah tidak akan merubah nasib seseorang atau sesuatu kaum, sebelum orang itu atau kaum itu berusaha (menunjukkan komitmen) untuk mengubah apa yang ada pada diri mereka. (Ar-Raad’: 11)

Firman Allah ini jelas dan terang sekali menyeru kita bahawa sekiranya kita inginkan nasib kita berubah, situasi kewangan kita berubah, kesihatan kita berubah, keluarga kita berubah, pasangan kita berubah, masyarakat kita berubah, negara kita berubah, ( segalanya menjurus kepada perubahan dari keadaan buruk kepada keadaan yang baik) maka kita perlu melakukan PERUBAHAN itu sendiri bermula dengan diri kita, dan perubahan yang pertama-tama sekali yang perlu anda lakukan ialah: perubahan pada cara anda berfikir. Berfikirlah dengan kaedah husnzzon (Bersangkabaik/Berfikiran Positif)

16. Oleh itu, kita boleh memilih sendiri, jenis tenaga apakah yang kita inginkan sentiasa maksimum / banyak didalam kehidupan kita, dengan cara memperbanyakkan berfikir dan memberikan perhatian HANYA kepada perkara2 yang kita sukai, inginkan dan positif.

Seterusnya kita akan bincangkan tentang langkah-langkah yang selalunya saya cadangkan dalam usaha kita untuk mencapai sesuatu keinginan melalui pengaplikasian Hukum Tarikan,

Ada 5 langkah yang dicadangkan
1. Kenalpasti Keinginan
2. Meminta
3. Bertawakkal
4. Komitmen
5. Bersyukur

Selamat Tahun Baru 2013

Assalamualaikum & Salam sejahtera…

Selamat Tahun Baru 2013 !!!

Pertama sekali saya mendoakan semoga tahun baru ini memberikan kita ruang yang lebih untuk memperbaiki diri kita semua. Jadikan tahun 2012 dan tahun-tahun sebelumnya sebagai panduan hidup untuk kita meneruskan kehidupan yang lebih baik bagi tahun ini.

Sekiranya ada sesuatu musibah yang berlaku dan menimpa kita sepanjang tahun 2012,  ambillah iktibar dan jadikannya pengajaran buat hidup kita. Mungkin kita perlu lebih banyak muhasabah diri. Apapun kita perlu sentiasa syukur ke hadrat Illahi, kerana dengan izin dan limpah kurnia-Nya, maka kita masih boleh bernafas menyedut oksigen seterusnya dapat beramal dan berbakti bagi mendapatkan keredhaan dari-Nya.

Sebagaimana biasa, setibanya tahun baru maka kita semua tidak lari daripada berbicara tentang AZAM.

Ya,  azam yang saya maksudkan adalah Azam Tahun Baru…bukannya Program 1AZAM yang diperkenalkan oleh kerajaan bagi menyediakan peluang menjana pendapatan kepada rakyat berpendapatan rendah tue :p

Memang tak salah untuk berazam dan berimpian tapi yang salah ialah membiarkan azam dan impian hanya menjadi angan-angan..

Jangan biarkan azam kita menjadi angan-angan kerana ianya kosong…bahkan saya sering umpamakan yang ;

“Perkara yang paling jauh adalah Angan-angan..”

Ini kerana kita tidak akan pernah sampai ke destinasi dengan hanya berangan-angan…ianya tersangat jauh serta perbuatan yang sia-sia dan membuang masa kita semua.

Sebaliknya berazam dengan impian dan matlamat yang jelas (sudah pasti perlu disusuli pula dengan strategi dan tindakan) akan menghasilkan kejayaan.

Buatlah pilihan yang tepat pada awal tahun ini. Pasanglah cita-cita dengan azam yang bermatlamat, ada rangka kerja, jadual perancangan yang perlu dipatuhi, tempoh masa pencapaian dan juga tindakan yang konsisten. Jadikannya sebagai komitmen yang tinggi sepanjang hari untuk mencapai hasil yang telah kita sasarkan.

Oleh itu, jika kita ada impian teruskan impian dan cita-cita kita semua. Tidak salah untuk kita berimpian demi mencapai kebaikan dunia dan akhirat.

Ingatlah, tiada gunanya kita berAzam jika ianya sekadar angan-angan

Maka jadikanlah azam tahun baru kita kali ini sebuah impian dan matlamat yang jelas untuk dilaksanakan dan yang paling penting untuk kita kecapi hasilnya.

Akhir kata daripada saya bagi permulaan tahun 2013 ini, semoga segala apa yang kita usahakan sepanjang tahun ini dipermudahkan oleh-Nya

InsyaAllah.

THINKERICH

Kenapa Saya Ada Pekerja?

Salam Pembaca PemikirKaya.com

Dalam post kali ini saya nak kongsikan petikan daripada salah seorang idola dan mentor saya. Tak lain tak bukan, Dr. Tengku Asmadi Tengku Mohamad.

Berikut kisahnya…


Kenapa saya ada pekerja? Tanya seorang sahabat Hilmi Isa kepada saya semalam.

Semalam saya duduk-duduk dan minum dengan saudara Hilmi Isa, iaitu penulis bersama buku ‘PIKAT REMAJA DENGAN KATA-KATA’.

Beliau memberitahu saya bahawa ada trainer yang memaklumkan padanya bahawa seorang trainer cukup dengan bekerja sebagai ‘freelance’ sahaja, tidak perlu susah-susah cari pekerja dan bayar gaji.

Tetapi katanya, dia tengok saya pula bertindak sebaliknya. Saya ada staf, ada ofis dan ada bilik latihan yang lengkap. Soalannya, “Tidakkah ini menyusahkan Dr.?”.

Jawapan saya:

Saya sentiasa berpandukan kepada hadis berikut:

Hadith :
Dari Hakim bin Hizam r.a katanya:”Tangan yang di atas (tangan yang memberi) lebih baik dari tangan yang di bawah (tangan yang menerima atau meminta). Maka kerana itu mulakanlah memberi kepada keluargamu. Sebaik-baik sedekah ialah ketika kaya. Sesiapa yang memohon dipelihara (agar ia tidak sampai meminta-minta) Allah akan memeliharanya dan sesiapa yang memohon dicukupkan (agar ia tidak bergantung selain kepada Allah) Allah akan mencukupkannya.”

(al-Bukhari)

Apabila saya ada pekerja, saya berkongsi sebahagian daripada rezeki yang Allah berikan melalui bakat dan kebolehan saya dengan orang lain. Saya harap Allah pandang perbuatan saya itu sebagai satu ibadah.

Apabila saya ada perkerja, mereka sentiasa doakan murah rezeki dan secara tidak langsung mendoakan juga saya dan tempatnya bekerja.

Apabila saya ada pekerja, saya tidak perlu lakukan semua perkara sendiri. Saya boleh fokus kepada perkara yang memerlukan daya intelek dan kekuatan akal saya.

Apabila saya ada pekerja, saya memiliki satu keluarga yang besar yang apabila melihat anak-anak mereka membesar dan bersekolah melalui rezeki yang diterimanya membuatkan hati saya bahagia.

Apabila saya ada pekerja, kalau Allah mahu tutup rezeki saya, bermakna Allah juga menutup rezeki mereka yang menumpang saya. Pekerja saya adalah benteng rezeki saya.

Sebab itulah saya sayang pekerja saya. Mereka adalah keluarga saya. Saudara saya. Kehidupan saya.

sekian.

Dr. Tengku Asmadi Tengku Mohamad

SELAMAT TAHUN BARU 2011

Salam pembaca sekalian.

Hari ini merupakan hari pertama tahun baru bagi kalendar 2011 iaitu 1.1.11

Kalendar bagi tahun 2010 telah pun berakhir dan pelbagai kenangan dan sejarah dicatat dalam kehidupan kita semua. Ada yang manis ada yang pahit, ada yang suka, ada yang duka.  Kini ianya semua tinggal kenangan sahaja.

Apa yang baik jadikan teladan dan yang buruk jadikan pengajaran. Kita perlu terus hidup ke depan dan bukannya kebelakang. Usah dikenang kesedihan dan kegagalan lalu sebaliknya jadikan sebagai perangsang untuk kita berubah mencipta sesuatu yang lebih baik bagi tahun 2011.

Sempena tahun 2011 ini saya doakan semoga tahun ini kita akan lebih berusaha, bersemangat, tabah dan konsisten dalam apa jua yang kita semua kerjakan.

Di kesempatan ini juga saya mohon maaf andaikata sepanjang tahun 2010 saya ada membuat sebarang kesilapan atau kesalahan tanpa disedari kepada semua.

Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada semua pembaca blog, peminat dan pelanggan ebook & buku saya, subscriber list saya yang selama ini setia bersama saya memberi sokongan kepada saya.

InsyaAllah tahun 2011 ini saya akan cuba kongsikan lebih banyak manfaat kepada anda semua.

Bagaimana dengan azam tahun baru pula?

Saya harap kita semua dapat sediakan azam baru yang lebih mencabar keupayaan kita. Apa yang paling penting ianya realistik dan mampu untuk dicapai.

Tak kira sekecil mana sekalipun azam kita, ianya tetap sesuatu yang baik untuk kita. Bahkan ianya jauh lebih baik daripada membuat azam yang besar dan tinggi mengunung tetapi tak dilaksanakan.

Jadi buatlah azam yang kecil dahulu kemudian perbaharuinya sedikit demi sedikit dari bulan ke bulan, tahun ke tahun. Bermula dari tindakan yang kecil akhirnya kita berjaya mencapai azam yang lebih besar.

Kita ada365 hari untuk melaksanakan azam kita. Berazam dan bertindaklah sekarang!

Selamat tahun baru 2011, semoga berjaya!

THINKERICH

Kenapa Anda Perlu Menjadi Seorang Pegawai Kerajaan?

Hi pembaca sekalian, apa khabar?

Ramai yang mengimpikan kerjaya sektor awam tapi kenapa ya?

Ramai juga yang pergi exam tapi GAGAL, walaupun anda mungkin pernah dipanggil untuk
mengambil peperiksaan sebelum ini dan gagal, namun jangan berputus asa kerana kalau
dah rezeki anda, tak kemana punya!

Walaupun gaji takde la banyak mana, tapi ramai yang mengimpikan bekerja di sektor awam.

Adakah anda mahu tahu sebabnya?

Ramai orang suka kerja kerajaan kerana kelebihan – kelebihan ini:

1.Elaun perumahan
2.Cost of living allowance (COLA)
3. Imbuhan tetap khidmat awam (Itka)
4. Kenaikan gaji setiap tahun
5. Kemudahan pinjaman komputer dan kenderaan
6. Cuti tahunan mengikut kelayakan
7. Cuti bersalin
8. Pinjaman perumahan
9. Caruman KWSP atau pencen
10. Bersara pada umur 58 tahun
11. Peluang kenaikan pangkat
12. Peluang melanjutkan pelajaran
13.Peluang untuk berkursus dari semasa ke semasa
14. Lebih banyak masa diluangkan bersama keluarga

Ya! itulah kelebihan – kelebihan bekerja di sektor awam. Maka tidak hairanlah ramai berebut – berebut untuk memohonnya.

Untuk tahun 2010 ini, hanya dengan lulus atau melepasi peperiksaan bertulis Kemasukan Perkhidmatan Awam sahaja mampu mejamin anda untuk teruskan perjuangan anda menjadi seorang pegawai sektor Awam.

Oleh itu sebelum anda menghadiri peperiksaan bertulis tersebut anda perlu melakukan persedian rapi. Anda perlukan satu panduan yang lengkap apa yang patut dilakukan, apa yang patut dijawab dan bagaimana untuk berjaya menjawab semua soalan betulis itu.

Untuk membantu anda mencapai impian ini, Team Tips PTD telah mengeluarkan
satu panduan yang lengkap bagi mempersiapkan diri anda untuk lulus peperiksaan bertulis tersebut. Ianya merupakan pakej ebook lengkap yang berjudul :

“Rujukan Peperiksaan Bertulis Pegawai Gred M41”

Kenapa anda perlu mendapatkan panduan ini daripada Team TipsPTD ?

– Segala ilmu serta informasi yang terkandung di dalamnya merupakan ilmu serta informasi yang ‘real’ , yang datang dari pengtahuan serta pengalaman. Inilah satu-satunya panduan
yang boleh anda gunakan bagi mencapai impian anda tersebut.

– Panduan ebook yang sangat lengkap dimana ia menyentuh semua bahagian yang perlu dijawab oleh calon-calon.

– Ianya bukan setakat lengkap malah duhuraikan secara terperinci

– Juga dibekalkan dengan contoh-contoh soalan serta esei-esei yang berkaitan yang bakal membentu anda untuk mempersiapkan diri anda.

Lagi cepat anda bertindak lagi cepat anda boleh persiapkan diri untuk berjaya dalam Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Awam!

Oleh itu bagi mengubah masa depan anda dengan menjadi seorang Pegawai Tadbir Diplomatik, sila klik link berikut :

Sekadar berkongsi;

Khairulnahar Jamaluddin a.k.a Thinkerich

======================================

Laporan PERCUMA : Bagaimana Nak Jadi PTD?

Dapatkannya melalui link berikut :

http://www.TipsPTD.PemikirKaya.Com

======================================

KEMAHIRAN ATAU IJAZAH?

Salam pembaca sekalian,

Baru-baru ini saya membuat pemasangan penyaman udara tambahan di ruang tamu rumah saya bagi memastikan para tetamu yang datang merasa selesa ketika bertandang ke rumah saya..tetamu yang hadir perlu dilayan dengan sebaik mungkin. Rasulullah s.aw juga menyarankan agar kita untuk memuliakan tetamu kerana kedatangan mereka membawa seribu kerahmatan dan rezeki kepada tuan rumah..

Agak lama saya tunggu juruteknik tersebut untuk sampai… janji jam 2 petang tetapi jam 3 petang baru tiba …banyak kerja katanya… sambil tu pantas dia membuat ukuran di tempat yang telah di tetapkan… sungguh pun bekerja sendirian memasang penyaman udara tersebut dia masih lagi boleh bersembang2 dengan saya…

Katanya tadi pasang di rumah seorang jiran saya… dah dekat dengan Raya ni katanya terlalu banyak tempahan diterimanya … rupanya memang orang yang mumpunyai kepakaran sebegini amat laris permintaannya…

Saya terpikir… mereka ini kebanyakkannya tiada mempunyai pendidikan yang tinggi tetapi mempunyai sijil kemahiran sahaja… dan kemahiran ini adalah khusus kepada satu atau dua bidang.. contoh penyaman udara dan pendawaian elektrik..

Ermm… hanya dengan kerja ini mereka mampu menyara hidup anak isteri dan mempunyai kehidupan selesa… bayangkan jika satu pemasang penyaman udara upah adalah RM 100 jika sehari mendapat tiga pemasangan sudah RM 300 dan sebulan ada 30 hari… cuba kira berapa (RM 9K).. itu belum termasuk dengan penyediaan pendawaian elektrik jika pelanggan tiada dedicated power socket. tambah lagi RM 100..

Sedarlah di dunia ini tidak semestinya mempunyai segulung ijazah untuk hidup selesa.. yang penting adalah kemahiran dan kesungguhan bekerja dengan ikhlas… ijazah mereka adalah kemahiran dan juga pengalaman serta keikhlasan bekerja…

Perkara ini sama juga kepada mereka yang berbakti kepada tanah… sepuluh ekar kelapa sawit boleh keluarkan purata 5 tan sebulan dan harga untuk satu tan adalah RM 500. itu jika kasarnya purata 5 tan… sesetengah ada yang mencapai 10 tan untuk tanah seluas itu…juga kepada pemilik kedai makan. sekilo ikan kembung RM 7-8 yang mempunyai 5-6 ekor. bila dimasak dan dihidangkan harga mencecah RM 3-7 mengikut jenis masakan. 5 ekor ikan dengan harga paling minimum RM 3 sudah pun mendapat RM 15.

Percaturan hidup ini menunjukkan Allah S.W.T itu maha berkuasa pemurah… kepada setiap hambaNya diberikan rezeki seadilnya… jika dikatakan kerja2 tersebut adalah kerja yang memerlukan kerja keras dan tetapi mereka tidak membawa pulang masalah tempat kerja dan membawa pulang kerja ke rumah… gaji RM3K sebagai eksekutif di dalam office memakai pakaian yang kemas tetapi masih membawa pulang kerja dan masalah sehingga ke rumah… menambahkan stress..

Jadi hidup ini bergantung pada pilihan hidup kita, antara mereka yang bekerja menggunakan kemahiran khas dengan mereka yang bekerja menggunakan akal..mana yang lebih baik?

Kita yang tentukan berdasarkan kemahuan dan pilihan hidup kita!

Salam kekayaan,

THINKERICH