Motivasi, Pendidikan, Perniagaan, Kewangan Peribadi

Bagaimana Memilih Skim Pinjaman Perumahan Pembiayaan Kewangan Islam Yang Menguntungkan

Salam pembaca blog pemikirkaya,

Kali ini saya ingin berkongsi pandangan dan sedikit info tentang Skim Pinjaman Perumahan Pembiayaan Kewangan Islam yang saya kira masih ramai yang kurang jelas dengannya. Rata-rata masyarakat kita hanya tahu skim pinjaman perumahan pembiayaan kewangan Islam berdasarkan konsep  Al-Bai’ bi Thaman Ajil (jualan tangguh) sedangkan ada pilihan lain yang lebih baik seperti konsep Musyarakah(perkongsian) yang ditawarkan oleh institusi perbankan kewangan Islam di Malaysia ketika ini.

Sehinggakan ada yang melabelkan konsep Pinjaman perumahan pembiayaan kewangan Islam mencekik darah?


Ini kerana kebanyakan Bank tempatan dan koperasi yang menjalankan urusniaga Perbankan Islam menawarkan Skim Pinjaman Pembiayaan Perumahan berdasarkan konsep Al-Bai’ bi Thaman Ajil atau lebih dikenali dengan nama singkatannya BBA.

APA ITU BAI BITHAMAN AJIL (BBA)

Al-Bai’ bi Thaman Ajil iaitu jual dengan pembayaran balik secara tangguh. Pihak penjual biasanya memperoleh keuntungan melalui harga tangguh berkenaan (modal campur keuntungan).
Sebagai contoh, pihak bank membeli barang daripada pembekal dengan harga modal secara tunai. Selepas itu, bank menjual kepada pihak pengguna dengan harga tangguh tertentu (modal + untung) untuk satu tempoh masa tertentu contohnya enam bulan.

Perbankan Islam di seluruh dunia menerima konsep ini. Kebanyakan ulama menerima konsep BBA dan murabahah termasuk ulama di Asia Barat. Kontrak ini adalah kontrak antara tiga pihak iaitu pembekal, bank dan pengguna akhir.

Walaupun begitu, BBA yang diamalkan di Malaysia bercampur dengan unsur lain menyebabkannya dipertikai perbankan Islam di Asia Barat. Antara unsur dimaksudkan ialah unsur bai’ al-‘inah dan menjual sesuatu yang belum wujud (bai’ al-ma’dum).

Perkara lain yang dipertikaikan ialah konsep BBA dalam pembiayaan perumahan yang sedang dalam pembinaan.

Kebanyakan konsep dilaksana ialah pihak bank membeli hak ke atas rumah sedang dibina daripada pihak pemaju.

Selepas itu bank menjadikan rumah yang sedang dibina sebagai satu sekuriti yang kemudian diiktiraf sebagai aset terasing bernilai dan kemudian dijual kepada pelanggan dengan harga tangguh (modal + untung) menggunakan konsep BBA tanpa menghiraukan rumah itu terbengkalai atau lambat pembinaannya.

Segala risiko pembinaan dipikul sepenuhnya oleh pelanggan.

Konsep ini menimbulkan kontroversi besar di kalangan ulama Islam. Pertama, adakah sekuriti itu haq maliy yang terasing daripada aset sebenar?

Haq maliy di dalam Islam sebenarnya terikat secara terus dengan aset yang wujud.

Dalam kes di atas, aset sebenarnya belum wujud (masih dalam pembinaan). Atas dasar itu, kebanyakan ulama khususnya di Asia Barat berpegang bahawa haq maliy pada rumah berkenaan berbentuk al-dayn (hutang).

Berdiri di atas pandangan boleh menjual dayn mustaqir (hutang yang diyakini boleh bayar), bank tidak boleh menjual hutang dengan harga lebih tinggi atau lebih rendah. Sebarang perubahan pada harga membawa kepada mengambil riba.

Sebab itulah rumah yang dijual pada harga RM200, 000 oleh pemaju yang sedang dalam pembinaan dijual semula oleh bank dengan harga tangguh kepada pembeli pada harga RM700,000 kemudiannya.

Itulah antara permasalahan yang timbul dengan pelaksanaan konsep BBA dalam Perbankan Kewangan Islam yang diamalkan oleh kebanyakan bank tempatan.

Berbanding dengan apa yang ditawarkan oleh institusi perbankan tempatan dalam produk kewangan Islam, saya dapat perhatikan bahawa institusi bank antarabangsa yang membuka cawangan mereka di Malaysia mampu menawarkan produk kewangan Islam yang lebih baik dan menguntungkan pengguna. (Terdapat juga bank tempatan yang menawarkan konsep ini).

Konsep yang saya maksudkan itu ialah menggunakan akad Musyarakah atau lebih tepat lagi musyarakah muntanaqisah.

APA ITU MUSYARAKAH MUNTANAQISAH


Musharakah atau shirkah boleh ditakrifkan sebagai dalam bentuk perkongsian mana dua atau lebih ramai orang menggabungkan sama ada modal atau buruh mereka bersama-sama, berkongsi keuntungan-keuntungan, hak-hak dan liabiliti-liabiliti.
Mengikut konsep ini, sesebuah bank Islam dan pelanggan akan berkongsi membina rumah.

Rumah itu disewakan dan keuntungan daripada sewa dibahagikan antara bank dan pelanggan bergantung kepada jumlah modal masing-masing.

Pada masa sama, pelanggan boleh membeli bahagian bank sedikit demi sedikit untuk membolehkan mereka menguasai keseluruhan rumah itu.
Pembiayaan berdasarkan kontrak Musyarakah Mutanaqisah dibentuk dengan kontrak syirkah sebagai kontrak utama dan disokong oleh beberapa kontrak lain iaitu ijarah,jual beli dan wa‘d.

Majlis Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia pada mesyuarat ke 56 pada Februari 2006 telah memutuskan bahawa produk pembiayaan berdasarkan kontrak musyarakah mutanaqisah diharuskan.

Dalam melaksanakan kontrak musyarakah mutanaqisah, harus bagi pihak yang berkontrak:

i- menggabungkan dua kontrak musyarakah dan ijarah dalam satu dokumentasi perjanjian, selagi kedua-dua kontrak dimeterai secara berasingan dan jelas tidak bercampur aduk antara satu sama lain;

ii- mengenakan gadaian atas bahagian yang dimiliki oleh pelanggan kerana hak milik benefisial ialah sesuatu yang diiktiraf oleh Syariah.(Resolusi Syariah dalam Kewangan Islam, BNM, hal.22)

Kesimpulannya

Dalam mencari sumber pembiayaan kewangan Islam bagi pinjaman perumahan saya dapati adalah lebih menguntungkan untuk kita memilih konsep Musyarakah berbanding Bai Bithaman Ajil (BBA) tambahan lagi kita mampu menjimatkan kadar bayaran balik jika sekiranya kita  menjelaskan lebih awal daripada tempoh pembiayaan yang telah dipersetujui bersama.

Be Sociable, Share!
You can leave a response, or trackback from your own site.

41 Responses to “Bagaimana Memilih Skim Pinjaman Perumahan Pembiayaan Kewangan Islam Yang Menguntungkan”

  1. Qasha says:

    Salam

    Tahukah anda yang anda mampu mengurangkan interest rumah anda hanya dengan menggunakan transactional loan?

    Kelebihan transactional loan..
    – Mampu mengurangkan interest sehingga 40-70%
    – Memendekkan tempoh pembayaran dari 30 tahun ke 13-16 tahun sahaja. Bergantung kepada teknik yang digunakan (terdapat 3 teknik, akan diterangkan semasa presentation)
    – Menambah savings anda
    – Mampu memiliki rumah kedua atau ketiga
    – Mampu membuat renovation rumah

    contoh TL: keseluruhan loan kena bayar RM200k, tp dgn transactional loan ini. Peminjam cuma perlu bayar RM120K sahaja, juga dapat memendekkan jangkamasa pinjaman.

    contoh: sepatutnya loan sampai 30 tahun jadi 16 tahun sahaja.

    Ini bukan gimik. Sebenarnya semua bank pun ada plan ini, cuma sebelum ini plan ini hanya sesuai utk golongan berpendapatan tinggi sahaja. Sebabnya untuk guna loan ini, peminjam perlu membayar beberapa % dari pokok. selain tu ada banyak charge2 lain dikenakan. Cuma transactional loan ini sahaja yg tiada mengenakan sebarang kos dan memang dibuat untuk golongan pendapatan sederhana.

    Siapa yg patut ambil peluang ni?
    1) ANDA YG MMG ADA LOAN RUMAH. Transfer je loan anda ke transactional loan, tiada bayaran dikenakan.

    2) ANDA YG BARU NAK BUAT LOAN RUMAH.

    Berminat? Sediakan dokumen seperti:

    – IC fotostat
    – payslip 3 bulan
    – Bank statement 3 bulan
    – surat pengesahan jawatan
    – SNP (sekiranya ingin refinance rumah)
    – Bil air/elektrik
    – copy buku bank..
    – epf statement/ea form
    – housing loan latest statement (sekiranya ingin refinance)

  2. tinie says:

    Berminat nak refinance rumah sb interest terlalu tinggi.

    • Thinkerich says:

      Tinie,

      Boleh cari 2 atau 3 bank dan dapatkan sebutharga daripada mereka. Cuba dapatkan yang boleh berikan tawaran interest yang lebih rendah dan fleksibel..

  3. ismi ana says:

    Assalamu’alaikum..
    Disini saya ingin bertanya 3 perkara:
    1)Boleh atau tidak BBA diguna untuk membiaya rumah yang belum siap?
    2)Apa alternatif lain kepada BBA?
    3)Ramai orang mempertikaikan tentang BBA yang diamalkan di Malaysia sebagai tidak patuh Syariah. Jelaskan dari aspek mana BBA dikatakan tidak patuh Syariah dan apa pandangan anda tentang isu ini?

  4. Nor huda says:

    assalamualaikum …saya kakitangan kerajaan nak beli rumah kos rendah dari individu harga dalam 80 000(rumah pertama),kebanyakan bank memberi pinjaman untuk rumah berharga rm 100 000 dan ke atas,kalau ade interest rate agak tinggi sedikit dan pembiayaan bukan 100 % …pada pendapat enccik lebih baik saye menggunakan pinjaman peribadi atau home loan?

  5. thinkerich says:

    Salam Nor Huda,

    Kakitangan Kerajaan Dapatkanlah Pinjaman Perumahan Kerajaan, Kadarnya tetap 4% dengan kiraan baki tertunggak, bukan macam personal loan yang kira kadar tetap.

  6. Pembeli says:

    saya akan membuat pembiayaan rumah. Selepas membuat research hampir 5 tahun, maka konklusinya adalah seperti berikut:

    1-kebanyakan Bank-Bank Islam di Malaysia menggunapakai kaedah BBA.
    2-Kebanyakkan Bank-bank Islam dunia / cawangan di Malaysia menggunapakai kaedah MM
    3-secara teori, memang benar BBA menggunakan konsep islam tetapi realitinya tidak.
    4-aplikasi MM dalam pembiayaan rumah memang diakui dan digunapakai kebanyakan bank islam dunia kerana lebih menguntungkan pengguna/ kedua belah pihak. Berbeza dengan BBA yang secara teori kedua pihak untung tetapi hakikatnya tidak.
    5. Bank yang menggunapakai kaedah BBA agak sukar menggalakkan pengguna menjelaskan hutang dengan segera kerana “rebat” hanyalah hak mutlak bank. Jika pengguna membayar lebih ansuran bulanan pada sesuatu bulan, pengguna dikehendaki memaklumkan kpd bank terlebih dahulu.

    6. Pelanggan yang menggunapakai kaedah BBA agak berat untuk menjelaskan baki tertunggak jika ingin melangsaikan hutangnya dengan cepat. Hal ini kerana aqad semasa perjanjian tadi merangkumi jual beli termasuk keuntungan yang berlipat kali ganda.

    7. Aqad yang berlaku antara pegawai bank dan pembeli tidak jelas, mungkin disebabkan kurang pemahaman tentang ilmu BBA dikalangan mereka.

    8. BBA di Malaysia ini pada mata kasar menyamai @ lebih teruk daripada kaedah konvensional.

    9. Jika aset yang telah diakad tadi terbengkalai, pembeli terpaksa meneruskan bayaran ansuran kerana aqad tadi .

    berbeza dengan MM..

    1-kaedah perkongsian ini nampak lebih adil dan saksama.
    2-pelanggan mempunyai hak untuk menjelaskan hutang dengan segera tanpa memaklumkan kpd pihak bank. Ini mengakibatkan pemilikan mutlak menjadi lebih cepat.
    3-pelanggan tidak perlu meneruskan bayaran ansuran jika rumah terbengkalai..

    antara bank yang mengguna pakai kaedah MM ialah ar-rajhi (rumah yg telah siap), HSBC-amanah, Maybank*islamic, Kuwait Finance, RHBislamic ,HLIB*, standard charted etc..

    THINKERICH Reply:

    Thanks atas perkongsian

  7. razi says:

    saya berminat …

  8. razi says:

    macam mana hendak menghubungi anda.

  9. Thinkerich says:

    Razi,

    Boleh hubungi saya melalui link berikut:-

    http://pemikirkaya.com/contact-me/

  10. rina says:

    Assalam,
    Saya telah di black list oleh pihak bank.
    Adakah cara untuk saya membuat housing loan.Saya merupakan ibu tunggal yg telah kematian suami & telah menyewa selama 11 tahun
    Harap mendapat bantuan housing loan.
    ic no. saya 750102-10-6280

    sekian,terima kasih
    Wassalam

    THINKERICH REPLY:

    Salam Rina, mohon maaf saya tak dapat bantu untuk kes ini. Namun saya sarankan hubungi pihak AKPK untuk atasi masalah ini. AKPK boleh dihubungi melalui http://www.Akpk.org.my

  11. zaimah says:

    Salam tuan. Saya dah bt loan rumah kerajaan 110k. Saya nak beli rumah kedua 340K.
    1. Klu settlement, 2nd loan dpt 148k shj.Kena bt loan lain plk
    2. elok sy buat refinance @ loan bank utk beli rumah? Bank mana yang bagus rate?
    tk

  12. asha says:

    suami saya bekerja di singapore. dia nak beli rumah di kluang. so macammana nak cari bank yang bagus untuk pinjaman perumahan? apakah dokumen yang perlukan? apa maksud transactional loan? terima kasih.

  13. ROSLAN says:

    salam, saya telah membeli sebuah rumah dengan menggunakan SPPPI, (Pinjaman Perumahan Perbendaharaan), bolehkah saya menggunakan kaedah transactional loan ini

  14. As.. says:

    salam…saya nk tanya.sya dan suami nak beli rumah..tetapi kami sma2 mempunyai high comitmen..oleh sebab itu, bank tak dapat approve pinjaman..sedangkan harga rumah tersebut cuma 98k sahaja.montly payment cuma rm500 sahaja..saya masih blur ttg bagaimana nk buat pinjaman perumahan ni…boleh tak saudara tolong saya apa dan bagaimana cara utk sya dptkan kelulusan pinjaman perumahan ini.boleh sent langkah dan maklumat lanjut kepada email sya asmiey_88@yahoo.com.terima kasih.

  15. suriani md elias says:

    saya nak tanya..jika seorang isteri mempunyai rumah kos rendah di negeri pahang,adakah suami boleh membeli rumah kos rendah di negeri johor..tlong..saya keliru sebab ada yang kata tak boleh..ada yang kata boleh….

  16. clara alderman says:

    Hello, saya Mrs.Clara, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Kami memberi pinjaman wang kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau yang memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: Claraloans@financier.com
    Penjagaan Pelanggan: +447045730449

  17. Mrs Hellene Spencer says:

    Adakah anda bosan dengan kecewa, lookig tolong, anda sedang mencari untuk pinjaman sebenar? Nama saya orang Yunani Spencer. gadai janji, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman Hotel, tawaran komersial General Mr Daniel Blake, seseorang itu perlu mengemas kini semua keadaan kewangan dalam dunia / syarikat untuk membantu mereka yang berdaftar pinjaman wang pinjaman peribadi, pinjaman, pinjaman pembinaan, kredit faedah yang rendah kadar modal dan lain-lain 2%, pinjaman perniagaan dan pinjaman perniagaan kredit buruk, memulakan. Kami membiayai projek di tangan dan syarikat / pasangan anda dan saya juga ingin menawarkan pinjaman peribadi kepada pelanggan mereka. hubungi kami melalui e-mel untuk maklumat lanjut: hellenspencerloanfirm@gmail.com

  18. Christy Mark says:

    Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Christy, pemberi pinjaman pinjaman peribadi anda membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah pada individu, firma dan syarikat di bawah syarat-syarat yang jelas dan mudah difahami dan keadaan. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (chrismazzy99@gmail.com)

  19. Loan Mart says:

    Hello, ini adalah sebuah firma pinjaman peribadi yang meminjamkan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Pinjaman kami kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada tahap 2.5%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman, dengan PINJAMAN MART masalah anda lebih, jadi hubungi kami hari ini E-mel:
    (loanmartcommunityservice@gmail.com)
    Maklumat peminjam: Nama penuh: _______________ Negeri: __________________ seks: ______________________ Umur: ______________________ Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______ Tempoh Pinjaman: ____________ Tujuan pinjaman: _____________ Nombor telefon: ________
    Terima kasih.

  20. Damson Dawson says:

    Saya boleh tersenyum dengan lelaki ini yang saya mendapatkan pinjaman Krismas syarikatnya

    Menamatkan kebimbangan kewangan anda

    Saya Dengan powell United States, Texas saya boleh tersenyum dengan lelaki yang saya Damson Dawson menerima pinjaman sebanyak $ 65,000.00 dolar dari syarikat pada tahun lalu yang saya gunakan untuk meraikan Krismas dan saya dua rakan-rakan saya juga telah menerima pinjaman perniagaan dan pinjaman Krismas dari orang ini juga tanpa apa-apa kesukaran. Dengan hanya ada Suruhanjaya jaminan dan pilihan pemindahan itu, saya tidak menasihati anda untuk memilih orang yang salah jika anda benar-benar memohon pinjaman tunai untuk projek anda dan yang lain. Saya menerbitkan artikel ini kerana Encik Damson Dawson membuatkan saya berasa grill dengan pinjaman ini. Dia adalah kawan saya bertemu dengan lelaki ini jujur ​​dan murah hati yang telah membantu saya mendapatkan pinjaman ini. Untuk mengawal hidup anda, anda memerlukan wang, anda buntu, tidak mempunyai akses kepada kredit bank, atau tidak mempunyai bank, anda perlu untuk membiayai projek pembinaan anda, pembangunan hartanah, mewujudkan anda sendiri urusan perniagaan anda sendiri, yang dilihat oleh perlukan untuk membuat wang, kredit lapuk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil atau hutang. Oleh itu, saya menasihati anda untuk menghubungi anda dan anda bertemu untuk perkhidmatan yang anda meminta kepada-Nya. Alamat e-mel beliau: ………… damsonloans63@gmail.com
    Menghubunginya untuk mendapatkan maklumat lanjut, jelas dan jujur. Menghubunginya melalui e-mel: damsonloans63@gmail.com
    Hormatnya

  21. Loan Mart says:

    Hello, ini adalah sebuah firma pinjaman peribadi yang meminjamkan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Pinjaman kami kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada tahap 2.5%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman, dengan PINJAMAN MART masalah anda lebih, jadi hubungi kami hari ini E-mel:
    (loanmartcommunityservice@gmail.com)
    (loanmartcommunityservice@mail.com)
    Maklumat peminjam: Nama penuh: _______________ Negeri: __________________ seks: ______________________ Umur: ______________________ Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______ Tempoh Pinjaman: ____________ Tujuan pinjaman: _____________ Nombor telefon: ________
    Terima kasih.

  22. hendidi01 says:

    Halo, nama saya hendi didi. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah menipu oleh beberapa pemberi pinjaman secara online, saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya di Medan merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal untuk meminjamkan bernama pinjaman tanpa jaminan Mrs Devya Ajjaade dari Rp 853 juta dalam waktu kurang dari 2 jam tanpa penundaan pada tingkat bunga hanya 1%. Saya sangat terkejut ketika saya mendapat peringatan di ponsel saya saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan, karena itu saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa masalah. jadi jika Anda memerlukan pinjaman cepat, pinjaman besar dan pribadi apapun, menghubunginya melalui email: ^^^^devyajjaade.loanfirm@gmail.com^^^^^
    untuk pertanyaan kontak saya adalah (hendidi01@gmail.com)

  23. Mrs. Glory says:

    Hello,
    Adakah anda dari segi kewangan ke bawah? mendapatkan pinjaman sekarang dan memulihkan perniagaan anda, Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka tahun baru ini. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: (gloryloanfirm@gmail.com). mengisi borang Maklumat Peminjam di bawah:

    Nama penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor telefon bimbit: ________

    sila memohon syarikat yang sah.

  24. Mrs aisha Bukafia says:

    Berita baik!!!
    hari yang baik untuk semua warga malaysia, nama saya Puan aisha bukafia, tinggal di bandar bandar george, sila, saya ingin berkongsi kesaksian hidup yang sebenar saya di sini pada platform ini untuk semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman atas internet, Allah telah trully memihak kepada saya melalui ibu yang baik Puan Emiliana

     Selepas beberapa tempoh cuba untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan ditolak sentiasa, jadi saya memutuskan untuk memohon melalui pinjaman dalam talian tetapi saya telah ditipu dan i hilang RM5000, dengan seorang wanita di Arab Saudi.

     i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya yang kemudian intorduce saya kepada Puan Emiliana yang juga pemilik sebuah organisasi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya untuk memohon dari Puan Emiliana, jadi saya summorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana.

     Saya memohon untuk jumlah pinjaman RM80,000 dengan kadar faedah yang lebih rendah daripada 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah RM80,000. Saya begitu gembira kerana akhirnya Allah menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan pinjaman saya yang asli, yang boleh memberikan apa yang diinginkan hati saya.

    Semoga Allah memberkati Ibu Emiliana untuk membuat berpatutan hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi
    Puan Emiliana melalui e-mel: emilianawilson111@gmail.com
    untuk pinjaman anda

    Akhir sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana sudi untuk membaca kesaksian hidup yang sebenar saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    satu lagi nama saya mrs aisha bukafia, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: mrsaishabukafia@gmail.com.

  25. Jamie Freeman says:

    PINJAMAN UNTUK SEMUA !! Adakah anda di sini mencari sumber tulen pinjaman? Pernahkah anda mencari pinjaman dan masih tidak tahu bagaimana untuk mendapatkan satu? Jangan lagi risau kerana bantuan anda akhirnya di sini, kami menawarkan pinjaman untuk semua pada hanya 2%. Hubungi kami sekarang di Freemanloanfinance@gmail.com dan mendapat masalah pinjaman anda diselesaikan hari ini. Perkhidmatan kami adalah 100% boleh dipercayai kerana ini adalah syarikat yang sah yang anda boleh percayai untuk menyelesaikan semua masalah kewangan anda, kedua-dua bekerja dan menganggur adalah dialu-alukan.

    terima kasih
    http://www.freemanfinance.webs.com
    Email: Freemanloanfinance@gmail.com atau Freemanloans@hotmail.com.

  26. SITI AMINAH says:

    Hello, nama saya Siti Aminah dari Indonesia, sila Saya mencadangkan semua orang di sini perlu berhati-hati, kerana terdapat banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih orang-orang yang sebenar di syarikat pinjaman palsu. Saya telah scammed oleh 4 pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza, saya kehilangan wang yang banyak kerana saya mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat daripada seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman asal dan sebuah syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya sebanyak 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang daripada 24 jam Tanpa sebarang tekanan dan pada Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya amat terkejut apabila menyemak akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman saya diminta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa apa-apa kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang ramai boleh mendapatkan pinjaman mudah tanpa tekanan daripada ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda percaya Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat berguna dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti mengira diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda ingin membuat pinjaman bank, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat hubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu orang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

  27. pablo says:

    Kredit sekolah

    Anda memerlukan pinjaman, tetapi anda akan ditolak oleh bank atau institusi kewangan yang tidak sesuai dengan pendapatan bulanan anda, sekiranya kadar faedah. Anda mahu mempunyai pinjaman untuk menyokong keperluan anda. Apa jua keadaan kewangan anda, saya menawarkan anda gadai janji, pinjaman komersial, Antarabangsa pinjaman, pinjaman peribadi, pinjaman yang eksklusif dan pinjaman pendidikan. Saya menawarkan pinjaman yang disediakan untuk orang-orang dan Syarikat-syarikat lain. Anda akan benar-benar memerlukan supaya membuat hubungan
    E-mail: pablo.alves1960@gmail.com
    pablo.alves1960@gmail.com

  28. muthiafadlika says:

    BERITA BAIK, BERITA BAIK
    Ini untuk mewartakan kepada orang-orang asia bahwa AASIMAHA ADILA, adalah perusahaan pinjaman muslim terbaik yang pernah saya datangi sepanjang hidup saya membantu saya dan keluarga saya dengan pinjaman untuk membayar hutang dan memulai usaha lagi mereka telah membuka kesempatan finansial untuk semua Mereka yang membutuhkan bantuan keuangan dari pinjaman besar.AASIMAHA ADILA lende dengan tingkat 1% dan mereka memberikan pinjaman kepada janda dan duda, jika Anda memerlukan pinjaman jangka panjang dan besar untuk modal investasi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Akan menarik untuk mengetahui bahwa banyak pemberi pinjaman di sini adalah palsu saya dan almarhum suami saya sering ditipu oleh pemberi pinjaman pinjaman palsu dimana kita menipu sekitar Rp127 juta pada bulan maret, namun, ibu saudi muslim meminjam uang dalam jumlah besar Rp850 Jt dengan penundaan dan tidak meminta Kami membayar biaya pendaftaran atau pajak dan biaya transfer, semoga semuanya memberkati ibu perusahaan.

    Tolong, saya juga menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa pemberi pinjaman berikut palsu, jangan hubungi mereka.
    A) wilson_Gyna8.loanlender@gmail.com
    B) donalanny20.kredit@yahoo.id
    C) miminedi.grant@gmail.com
    D) adutyuyani.cashloan@gmail.com

    Terima kasih telah membaca ,
    Email saya adalah..muthiafadlika2020 @ gmail.com
    Email perusahaan AASIMHA ADILA LOAN FIRM adalah
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

  29. Iskandar Lestari says:

    Pelanggan yang terhormat,

    Apakah Anda memerlukan kredit finansial yang mendesak? Transfernya sangat cepat dan langsung
    Ke rekening bank Anda Pembayaran dimulai delapan bulan setelah pinjaman dilakukan
    Telah mendapatkan suku bunga rendah 1,2% Pelunasan jangka panjang (1-30 tahun)
    Fleksibel tinggi maka pembayaran bulanan. Berapa lama akan dibiayai?
    Setelah mengaplikasikan Anda bisa mengharapkan jawaban awal kurang dari 24 jam
    Dari pendanaan dalam waktu 72-96 jam setelah menerima informasi yang mereka butuhkan.
    Hubungi kami melalui e-mail ((iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)))
                   
                   FORMULIR APLIKASI

    1) Nama lengkap:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Jenis Kelamin:
    6) Status perkawinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nomor Telepon:
    9) Pendapatan bulanan:
    10) Jumlah pinjaman:
    11) Durasi Pinjaman:
    12) Pinjaman obyektif:
    13) Agama:
    14) Usia
    15) Sudahkah Anda mengajukan pinjaman online sebelumnya? Ya atau tidak?

    Motto Perusahaan:
    Kebahagiaan Anda adalah Penghargaan kami untuk Pelayanan yang Baik (mendapatkan keuangan Anda
    Posisi adalah semua yang kita inginkan)
    #BBMme PIN: D8980E0B
    Kesopanan:
     (ISKANDAR LESTARI KREDIT PRESATUAN)

  30. augustine junio says:

    Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Adakah anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman komersial dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (augustinejunio@gmail.com)

    MAKLUMAT PEMINJAM’S

    1) Nama Penuh: ……………………………………………….
    2) Negara: ………………………………………………… ..
    3) Alamat: ………………………………………………….
    4) Negeri: …………………………………………………… ..
    5) Seks: ……………………………………………………….
    6) Status Perkahwinan: ………………………………………….
    7) Pekerjaan: …………………………………………… ..
    8) Nombor Telefon: …………………………………………
    9) Kedudukan masa ini di tempat kerja: …………………
    10) Pendapatan bulanan: ………………………………………
    11) Jumlah Pinjaman Diperlukan: ……………………………….
    12) Pinjaman Tempoh: …………………………………………
    13) Tujuan Pinjaman: …………………………………… ..
    14) Agama: ……………………………………………… ..
    15) Adakah anda memohon sebelum ……………………………

    terima kasih,

  31. augustine junio says:

    Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Adakah anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman komersial dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (augustinejunio@gmail.com)

  32. CABOT FINANCIAL SERVICES says:

    Halo, CABOT FINANCIAL SERVICES, perusahaan yang terdaftar dan disetujui apakah Anda berhutang? Anda butuh dorongan finansial? Atau apakah Anda ingin mensponsori bisnis yang ada? Kami di sini untuk memberikan bantuan keuangan itu kepada Anda karena kami memberikan pinjaman kepada individu yang memiliki reputasi baik baik lokal maupun internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat melunasi pinjaman tersebut, karena dunia secara bertahap berubah menjadi desa global, kami memberikan pinjaman melalui Transfer antar-intra-elektronik dan juga pemberian kupon dari bank. Jadi untuk mendapatkan pinjaman dari perusahaan kami,​​ Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail: {cabotfinancialservice@gmail.com} atau melalui #BBM {D88A5C5F}

  33. spiffbossloanfirm says:

    Halo,
    Ini adalah untuk memberitahu orang ramai bahawa Encik Micheal thiago, pemberi pinjaman pinjaman swasta membuka peluang kewangan kepada semua yang memerlukan sebarang bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2% untuk individu, firma dan syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. Hubungi kami hari ini melalui e-mel di: Spiffboss@gmail.com

  34. MARCIA RETNAWATI says:

    Halo,
    Nama saya Marcia Retnawati dari Batan Miroto kota Semarang di Indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, sehingga banyak peminjam pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda Wang anda, saya memohon pinjaman kira-kira 100 juta dari seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 6 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, saya membayar hampir 6 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman,

    Allah adalah kemuliaan, saya bertemu seorang sahabat yang baru saja memohon pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan apa pun, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Alicia Radu, dan saya memohon 500 juta, saya rasa ini adalah jenaka dan Penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada menjadi miskin.

    Jadi saya nasihat semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Alicia Radu, melalui e-mel: aliciaradu260@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: Marciaretnawati450@gmail.com

    Sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberikan kita hidup dan kemakmuran

  35. Sulis Susanti says:

    Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, aku jatuh korban penipuan oleh beberapa perusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

    Aku hampir menyerah, tidak sampai saya mencari nasihat dari seorang teman yang kemudian mengarahkan saya untuk pemberi pinjaman pinjaman yang sangat handal JOY WILSON LOAN FIRM, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

    Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

  36. ALICIA RADU says:

    Halo,
    Saya adalah Nyonya Alicia Radu, pemberi pinjaman pinjaman pribadi yang memberikan pinjaman kesempatan hidup. Apakah Anda mengalami kesulitan keuangan? Membutuhkan pinjaman untuk konsolidasi hutang, dengan tingkat konstruksi 2%, pinjaman real estat, pembiayaan kembali, keperluan pribadi, bisnis atau uang darurat? Apakah Anda seorang pengusaha atau wanita yang sedang berpikir untuk memperluas bisnis Anda dengan menawarkan pinjaman dari semua jenis. Jika berminat hubungi kami hari ini melalui (aliciaradu260@gmail.com)

    DATA APLIKASI

    1) Nama Lengkap:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Jenis Kelamin:
    6) Status perkawinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nomor Telepon:
    9) Posisi sekarang di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah pinjaman yang dibutuhkan:
    12) Durasi pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Sudahkah anda melamar sebelum:
    16) Tanggal Lahir:
    Terima kasih,

  37. Iskandar Lestari says:

    Apakah Anda memerlukan pinjaman segera untuk menyelesaikan kebutuhan keuangan Anda? Apakah Anda membutuhkan dana untuk melunasi hutang Anda? Apakah Anda mencari modal awal? Atau Anda ingin memperpanjang bisnis yang ada, mohon telusuri lebih lanjut karena kami menawarkan pinjaman antara {Manimum $5.000,00 sampai $20,000,000.00 maksimum}, kami dapat dipercaya, santai, masuk akal dan dinamis, dengan Jaminan 100% Kami juga menyediakan jenis investasi {£, €, IDR dan $} Bagian yang paling menarik adalah pinjaman kami ditawarkan di Suku Bunga yang sangat rendah silahkan hubungi kami melalui alamat kontak berikut
    Website: https: //iskandarlestari.wordpress.com
    E-mail {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    BBM INVITE: {D8980E0B}

  38. Apakah Anda memerlukan pinjaman segera untuk menyelesaikan kebutuhan keuangan Anda? Apakah Anda membutuhkan dana untuk melunasi hutang Anda? Apakah Anda mencari modal awal? Atau Anda ingin memperpanjang bisnis yang ada, mohon telusuri lebih lanjut karena kami menawarkan pinjaman antara {Manimum $5.000,00 sampai $20,000,000.00 maksimum}, kami dapat dipercaya, santai, masuk akal dan dinamis, dengan Jaminan 100% Kami juga menyediakan jenis investasi {£, €, IDR dan $} Bagian yang paling menarik adalah pinjaman kami ditawarkan di Suku Bunga yang sangat rendah silahkan hubungi kami melalui alamat kontak berikut
    Website: https: //iskandarlestari.wordpress.com
    E-mail {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    BBM INVITE: {D8980E0B},

  39. Widya Okta says:

    Saya adalah Widya Okta dari SURABAYA, saya ingin memberi kesaksian tentang karya bagus Tuhan dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan sebagian lain dari kata tersebut, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara.
    Apakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman yang curang di sini di internet, tapi mereka tetap asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban penipuan pemberi pinjaman 6-kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka.

    Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan teman saya yang saya jelaskan situasi saya, kemudian mengenalkan saya ke perusahaan pinjaman yang andal yaitu SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM dengan tarif rendah 2% dalam 24 jam yang saya gunakan tanpa tekanan atau tekanan. Jika Anda membutuhkan pinjaman Anda dapat menghubungi dia melalui email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)

    Jika Anda memerlukan bantuan dalam melakukan proses pinjaman, Anda juga bisa menghubungi saya melalui email: (widyaokta750@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman mereka Mrs. Jelli Mira, email: (jellimira750@gmail.com). Yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah terpenuhi dalam pembayaran cicilan bulanan sesuai kesepakatan dengan perusahaan pinjaman.

    Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya bagus Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM, karena dia mengubah hidup saya dan keluarga saya. Itulah alasan Tuhan Yang Mahakuasa akan selalu memberkatinya.

  40. Marcu Dorlca says:

    Hari yang baik,
    Nama saya Marcu Dorlca, saya berasal dari Romania. Saya ingin memberi keterangan mengenai peminjam yang baik yang menunjukkan saya cahaya selepas dia ditipu oleh dua peminjam antarabangsa yang berbeza di Internet, mereka semua berjanji untuk memberi saya pinjaman selepas mereka membuat saya membayar banyak cukai dan mereka tidak memberi saya apa-apa dan Tidak mempunyai sebarang keputusan yang positif. Saya telah kehilangan wang yang saya hasilkan dan jumlah itu (3,000 euro). Pada suatu hari saya sedang melayari internet yang kelihatan keliru dan kecewa, kemudian saya jumpa kesaksian seorang Wanita yang juga ditipu dan akhirnya terikat dengan kredit yang sah dan boleh dipercayai Puan Alicia Radu (aliciaradu260@gmail.com) di mana dia akhirnya mengambil Pinjaman, jadi saya memutuskan untuk menghubungi syarikat pinjaman yang sama dan kemudian saya ceritakan kepada mereka cerita saya tentang bagaimana saya dirompak oleh dua pemiutang yang berbeza yang tidak lebih daripada memberi saya lebih banyak kesakitan. Saya menerangkan kepada mereka melalui e-mel. Mereka memberitahu saya untuk berhenti menangis kerana saya akan mengambil pinjaman saya dari syarikat mereka dan juga membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya telah menyelesaikan borang pinjaman dan saya telah melakukan semua yang saya telah diminta dan saya telah diberi pinjaman sebanyak 25,000.00 € oleh syarikat yang hebat ini. Di sini saya gembira dengan keluarga saya hari ini kerana ibu Alicia Radu telah memberikan saya pinjaman, jadi saya bersumpah kepada diri saya bahawa saya akan terus memberi keterangan di internet tentang bagaimana saya menerima pinjaman saya. Saya fikir orang lain juga menjadi saksi dan pemiutang yang sama. Adakah anda memerlukan pinjaman kecemasan? Mohon dan cepat hubungi ibu dengan e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (marcudorlca750@gmail.com)

  41. solomon says:

    Anda berada dalam krisis keuangan? Membutuhkan pinjaman untuk membiayai rumah atau memperluas bisnis Anda? Membutuhkan pinjaman untuk memecahkan utang mendesak dan tinggal dengan pemberi pinjaman? Anda membutuhkan pinjaman untuk membayar tagihan Anda? Dll Ambil pinjaman Anda dari $ 2.000 sampai $ 150.000.000.00 USD / EURO / POUND, pada tingkat 2%. Uang ditransfer ke rekening Anda dalam waktu 3 jam persetujuan. Jika Anda tertarik untuk memperoleh pinjaman, jangan ragu untuk mengirim permintaan Anda melalui e-mail: solomonwilsonloanfirm@hotmail.com
    1. Nama lengkap Anda: _______
    Alamat 2. Hubungi: _______
    3. Negara Residence: ______
    4. Jumlah Pinjaman diperlukan: ________
    5. Durasi: _____
    6. Seks: _____
    7. Pekerjaan: ________
    8. Pendapatan Bulanan: _______
    9. Tanggal lahir: ________
    telepon 10Numero: ______

  42. Mantab infonya, ijin naruh jejak ya gan

    Perumahan Syariah Surabaya, bebas RIBA, bebas DENDA, dan Bebas SITA
    silahkan kilik link dibawah ini untuk info lebih lanjut
    http://perumahansyariahsurabaya.com

  43. aisyah taufik says:

    Saya perlu memberi keterangan mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya.
    Saya tidak pernah fikir saya akan bertemu dengan seseorang seperti Encik James. Dia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah Saya mengambil masa saya untuk memberi keterangan mengenai Encik James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain.
    Suami saya dan saya pergi ke hutang besar dengan penghutang dan Bank dan kami sedang mencari pinjaman dari sebuah syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semua tidak ada apa-apa. Sebaliknya mereka membawa kami ke hutang yang lebih banyak dan akhirnya meninggalkan kami sehingga saya bertemu dengan Encik James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya telah cuba untuk meminjam dari, tetapi saya ada Mendapati dia tidak seperti mereka. Sekarang kita akhirnya menyelesaikan hutang kita dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang tertinggal pada pinjaman.
    Hubungi Encik James melalui e-mel berikut.
    Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com

  44. Marcia Retnawati says:

    Halo,
    Nama saya Marcia Retnawati dari kota Batan Miroto Semarang di Indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, sehingga peminjam pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda Wang saya, saya memohon pinjaman kira-kira 100 juta dari seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 6 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya sekali lagi untuk kos, saya membayar hampir 6 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman,

    Tuhan menjadi kemuliaan, saya bertemu seorang sahabat yang baru saja memohon pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan apa-apa, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Alicia Radu, dan saya memohon 500 juta, saya rasa ini adalah jenaka dan Penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya selamat daripada mendapat miskin.

    Jadi saya nasihat semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Alicia Radu, melalui e-mel: aliciaradu260@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: Marciaretnawati450@gmail.com

    Sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran

  45. Ramuna Mohammad says:

    Bismillah
    Nama saya Ramuna Mohammad, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi kesaksian tentang bagaimana Allah telah membantu saya dalam hidup saya, saya seorang wanita miskin, saya telah mengalami hutang, kehidupan menjadi tidak tertanggung bagi saya kerana saya cuba mendapatkan pinjaman daripada firma yang berbeza dan bank dan mereka semua gagal saya, saya mendapat scammed dan ditolak, saya alomost menyerah dalam hidup, sehingga saya dapat melihat kesaksian Puan Afizah Abdulwakil, kesaksian bagaimana dia mendapat pinjaman dari syarikat pinjaman (James Althouse Firm Finance) Puan Afizah memberi keterangan bahawa dia mendapat pinjaman dari James Althouse Finance Firm, saya memikirkannya sejak sekian lama kerana saya tahu ia adalah sukar untuk mencari pemberi pinjaman pinjaman legit dan saya takut telah ditipu sekali lagi, setelah banyak menghubungi saya Puan Afizah ( afizahabdulwakil@gmail.com) dan bertanya kepadanya apakah keterangan itu benar dan dia meyakinkan saya bahawa kesaksiannya tidak lain hanyalah kebenaran, saya harus menghubungi Encik James dan memohon pinjaman yang saya perlukan begitu banyak, saya tidak boleh percaya dia jadi saya bertanya bagaimana dia mendapat tahu tentang Encik James dan dia memberitahu saya melihat kesaksian seorang Puan Aiyah Tayfik yang juga mendapat pinjaman dari Encik James. Dia memberi saya e-melnya (aisyahtaufik23@gmaill.com) untuk menghubungi beliau jika saya mahu yang saya lakukan selepas membuat hubungan dengannya saya mendapati Encik James adalah benar dan dia seorang yang jujur ​​saya menghubungi Encik James dengan e-mel yang mereka berikan saya (jamesalthousefinancefirm@gmail.com) dan saya memohon pinjaman MYR150,000 untuk memulakan perniagaan dan membayar hutang, selepas beberapa saat pinjaman saya telah diluluskan oleh Encik James dan saya dengan baik mendapat perhatian MYR150,000 dari James Althouse Finance Firma saya sangat gembira, dan saya berterima kasih kepada Allah SWT atas bimbingannya, saya ingin mendesak anda semua yang memerlukan pinjaman harus menghubungi En. James dengan e-mel ini: jamesalthousefinancefirm@gmail.com
    di sini ialah e-mel saya: ramunamohammad23@gmail.com
    Mr.James adalah peminjam pinjaman sah.

  46. Haerul says:

    Saya membawa kabar baik kepada kamu semua rakyat Indonesia saya di platform ini, Allah telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya bertahan sejak Ogos 2017, kesaksian saya dan kabar baik saya seperti ini,
    Nama saya Haerul, seorang Muslim dalam agama dan saya berasal dari Bandung, Indonesia
    Saya pemasar dan juga penasihat perniagaan di syarikat tempat saya bekerja, dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (haerulh160@gmail.com). Saya ingin menggunakan platform ini untuk memaklumkan kepada semua warganegara Indonesia mengenai apa yang telah dilakukan oleh syarikat pinjaman Puan Olivia Daniel kepada saya. Platform ini adalah untuk memaklumkan mereka yang memerlukan dan mencari pinjaman ikhlas untuk berhati-hati kerana internet dan blog penuh dengan syarikat pinjaman palsu dan penipuan yang hanya di sini untuk merobohkan wang susah payah anda.

    Seperti yang anda lihat dalam gambar profil saya, saya berada dalam hutang besar dan saya memutuskan untuk mencari pinjaman dalam talian untuk membayar hutang saya dan saya menghubungi syarikat pinjaman dari syngapore yang pada bulan Mac 2017, dan saya ditipu oleh pemilik syarikat dengan meminta saya membayar banyak bayaran, saya membayar dan akhirnya saya tidak mendapat pinjaman, saya kehilangan kira-kira 20 juta kepada sebuah syarikat pinjaman palsu di syngapore kerana saya memohon pinjaman sebanyak 900 juta dan dengan semua yuran yang saya bayar Saya tidak mendapat pinjaman dan saya sangat kecewa dan saya dipecat dari pekerjaan saya di syarikat yang saya bekerja kerana saya juga mengambil pinjaman dari syarikat yang saya bekerja dan saya bangkrut dan bosan dengan kehidupan.

    Jadi Allah sangat baik, saya berdoa dan Allah mengarahkan saya kepada seorang hamba dan pada hari yang setia ini 17 Ogos 2017, saya sedang melayari internet ketika saya mendapati kesaksian wanita Indonesia dengan nama Yuli melalui email: (yuliy3531@gmail.com)
    Siapa dari Jakarta Selatan di Indonesia, bagaimana Allah mengubah kehidupan finansinya melalui sebuah syarikat pinjaman dan dia meminta saya menghubungi e-mail ibu Olivia Daniel: (oliviadaniel93@gmail.com) dan dia memperkenalkan saya kepada ibu Olivia Daniel dan dia memberiku keberanian dan Saya memohon pinjaman daripada ibu Olivia Daniel dan saya menerima pinjaman yang saya telah cari selama ini dan Allah akan terus memberkati Yuli untuk memperkenalkan saya

  47. Aditya Aulia says:

    Assalamualaikum
    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu Iskandar pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM via: {mail: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

  48. ONE BILLION RISING FUND says:

    Selamat hari semua orang,

    Ini untuk memberi tahu masyarakat umum bahwa ONE BILLION RISING FUND saat ini menawarkan Pinjaman jangka panjang dan jangka pendek kepada badan-badan perusahaan dan koperasi yang secara serius memerlukan dukungan finansial untuk meningkatkan bisnis atau kebutuhan keuangan lainnya dengan tingkat suku bunga rendah. untuk segala bentuk pinjaman keuangan, di bagian manapun di dunia Ini terjangkau, dengan suku bunga rendah, fasilitas dijamin, Mari kita memiliki aplikasi Anda sekarang dengan rincian Anda untuk diproses lebih lanjut hubungi kami dengan informasi berikut di bawah ini.
    via email: onebillionrisingfund@gmail.com
    BBM: D8E814FC
    kami menawarkan pinjaman dalam berbagai mata uang

    DOLLAR
    POUND
    EURO
    NAIRA
    IDR

    Tarima Kasih

  49. Siti Aminah says:

    Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih merupakan yang benar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

  50. ONE BILLION RISING FUND says:

    Selamat hari semua orang,

    Ini untuk memberi tahu masyarakat umum bahwa ONE BILLION RISING FUND saat ini menawarkan Pinjaman jangka panjang dan jangka pendek kepada badan-badan perusahaan dan koperasi yang secara serius memerlukan dukungan finansial untuk meningkatkan bisnis atau kebutuhan keuangan lainnya dengan tingkat suku bunga rendah. untuk segala bentuk pinjaman keuangan, di bagian manapun di dunia Ini terjangkau, dengan suku bunga rendah, fasilitas dijamin, Mari kita memiliki aplikasi Anda sekarang dengan rincian Anda untuk diproses lebih lanjut hubungi kami dengan informasi berikut di bawah ini.
    via email: onebillionrisingfund@gmail.com
    BBM: D8E814FC
    kami menawarkan pinjaman dalam berbagai mata uang

    DOLLAR
    POUND
    EURO
    NAIRA
    IDR

    hubungi kami sekarang

  51. Mr. Larry says:

    Halo,
    Saya Encik Larry Edwards, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? adakah anda telah ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? cari tiada lagi seperti yang kita ada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur pada perniagaan pada kadar faedah 2%. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan kepada kami bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman kepada anda. E-mel: larryedwardsfinancefirm@gmail.com .. semua yang kami perlukan adalah maklumat anda dalam format di bawah
     BUTIRAN BORROWER
    1) Nama Penuh: ………………………
    2) Negara: ………………………
    3) Alamat: ………………………
    4) Negeri: ………………………
    5) Seks: ………………………
    6) Status Perkahwinan: ………………………
    7) Pekerjaan: ………………………
    8) Pendapatan bulanan: ………………………
    9) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: ………………………
    10) Tempoh Pinjaman: ………………………
    11) Tujuan Pinjaman: ………………………
    12) Pernahkah anda memohon sebelum ……….

    Kami akan sentiasa melakukan yang terbaik untuk menentukan apa yang anda selesaikan untuk membayar balik dengan mengambil kira keadaan kewangan Peribadi semasa anda dan kemudian menetapkan jumlah pinjaman anda dengan sewajarnya.
    E-mel: larryedwardsfinancefirm@gmail.com

    Salam
    Encik Larry Edwards

  52. Annisa Ahmad says:

    Halo

    Assalamu`alaikum `Selamat Datang di ANNISA AHMAD LOAN COMPANY

    Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda membutuhkan dana yang baik dan aman untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan / bangunan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda meminjamkan salah satu dari jumlah yang Anda butuhkan untuk menghubungi e-mail: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} adalah Disini untuk membantu mereka yang membutuhkan tujuan arsip keuangan mereka, kami berinvestasi di properti, proyek / bisnis dan juga memberikan 100% penawaran untuk semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, kepada orang-orang yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah Anda ditolak oleh bank lain atau kreditur? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga yang terjangkau sehingga pekerja bisnis, pria dan wanita, pekerja kantor, pengangkut, inilah kesempatan Anda untuk berinvestasi atas apa yang telah Anda rencanakan di sini adalah pinjaman untuk Anda dan investasikan dengannya, kami juga membutuhkan Layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui e-mail di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau persyaratan. Investor
    Email: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} kejujuran kepercayaan dalam pelayanan kami
    Assalamu`alaikum wr wb,

  53. austine barry says:

    Halo,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Encik AUSTINE BARRY, pemberi pinjaman pinjaman peribadi yang terkemuka, telah membuka peluang kewangan untuk semua yang memerlukan bantuan kewangan. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Pernahkah anda ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? Hanya kerana, kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami memberi faedah sebanyak 2% kepada orang ramai, syarikat dan masyarakat dengan cara yang jelas dan mudah difahami, terma dan syarat ini. Tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% dijamin.
    E-mel kami di: (austinebarry50@gmail.com)

  54. MRS GLORIA S says:

    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang dari mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberi kredit kepada orang yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, saya menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi saya hanya di alamat email ini: gloriasloancompany@gmail.com / Nombor Whatspp: + 1 (267) 527-9742
    PERMOHONAN MAKLUMAT KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: …………
    2) Jantina: ……………..
    3) Umur: ……………………
    4) Negara: ……………..
    5) Nombor Telefon: ……..
    6) Kerja: …………..
    7) Pendapatan: ……
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: …..
    9) Pinjaman: ……………
    10) Objektif pinjaman: ………..

  55. Assalamu’alikum Warahmatullahi Wabarakatuh

    InshyaAllah, Kantor Pinjaman Iskandar Lestari memberikan semua yang telah kehilangan harapan finansial untuk mendapatkan kembali status keuangan mereka melalui pinjaman segala jenis. Jangan ragu untuk menghubungi kami melalui email kami: ((iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)) karena Anda akan menikmati Persentase Bunga Persentase Tahunan terendah, di bawah bimbingan tim staf yang ramah siapa yang peduli dengan Anda dan keluarga Anda, karena Anda pasti mendapatkan pinjaman yang nyata dan asli dalam waktu kurang dari 73 jam berapa anda membutuhkan dana untuk proyek anda? bisnis expasion pembayaran hutang? Tambahan modal untuk hal-hal yang tidak disebutkan di sini dengan ISKANDAR LOAN FIRM Anda bisa mengatakan Alhamdulillah(الحمد لله) , karena kami adil, jujur, dapat dipercaya, sopan, dan tentu saja murah hati dalam pelayanan kami jika Anda ingin menghubungi ibu secara langsung, Anda dapat melakukannya melalui BBM INVITE: {D8980E0B} Assalamu’alaikum wr wb, Allahu Akbar ……. Allahu Akbar …….. Allahu Akbar

  56. Mrs Gloria S says:

    Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang dari mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberi kredit kepada orang yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, saya menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi saya hanya di alamat e-mel ini: gloriasloancompany @ gmail .com / Number Whatspp: + 1 (267) 527-9742
    PERMOHONAN MAKLUMAT KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: …………
    2) Jantina: ……………..
    3) Umur: ……………………
    4) Negara: ……………..
    5) Nombor Telefon: ……..
    6) Kerja: …………..
    7) Pendapatan: ……
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: …..
    9) Tempoh pinjaman: ……………
    10) Alasan pinjaman: ………..
    11) Adakah anda memohon dan telah ditolak? Kalau begitu……..

  57. vick mara says:

    (VICK MARALOAN COMPANY FIRM)
     
    Halo saya Puan, vick mara, pemberi pinjaman yang sah dan boleh dipercayai untuk pinjaman
    dalam terma dan syarat yang jelas dan boleh difahami pada kadar faedah 2%. dari
    USD $ 12,000 hingga $ 8,000,000, euro dan pound sahaja. Saya memberi pinjaman perniagaan,
    Pinjaman peribadi, pinjaman pelajar, pinjaman kereta dan pinjaman untuk membayar bil. jika awak
    perlukan loana2
       anda perlu lakukan adalah untuk anda menghubungi saya secara langsung
    Dalam: (vickmara3@gmail.com)
    Tuhan merahmati kamu.
    Yang ikhlas,
    Puan: vick mara
    E-mel: (vickmara3@gmail.com)

    Nota: Semua jawapan perlu dihantar ke: (vickmara3@gmail.com)

  58. christabel walter says:

    Hello am Puan, christabel walter, pemberi pinjaman yang sah dan dapat diandalkan untuk pinjaman
    dalam terma dan syarat yang jelas dan boleh difahami pada kadar faedah 2%.
    kami memberi pinjaman perniagaan,
    Pinjaman peribadi, pinjaman pelajar, pinjaman kereta, pinjaman perniagaan, pinjaman hospital dan pinjaman untuk membayar bil. jika awak
    memerlukan pinjaman
    semua yang anda perlu lakukan adalah untuk anda menghubungi saya secara langsung melalui e-mel: (evelynaustinloanfirm@gmail.com)
    Tuhan merahmati kamu.
    Yang ikhlas,
    Puan: christabel walter
    E-mel: (evelynaustinloanfirm@gmail.com)

    Nota: Semua jawapan perlu dihantar ke: (evelynaustinloanfirm@gmail.com)

  59. mary austine says:

    Halo,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Mary, pemberi pinjaman pinjaman swasta telah membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 2% kepada individu, firma dan syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (MARYAUSTINECREDITFIRM77@GMAIL.COM)

  60. Paní Sonia Alexová says:

    ZÍSKÁTE TENTO ZÁRUKU A ZAHRŇUJÍ VAŠI FINANČNÍ PROBLÉM.

    V současné době nabízíme půjčku ve výši 3%. Pokud máte zájem, uveďte svůj zájem zadáním podrobností níže a pokračujte dále. Kontaktujte nás emailem: soniaalexloanfirm@gmail.com

    ŽÁDOST O PŮJČKU

    Jméno žadatele:________
    Věk: _________
    Sex:__________
    ZEMĚ: _________
    Stav _________
    Obsazení _________
    Umístění:____________
    Potřebné množství __________
    Doba trvání: ___________
    Telefon: ___________

    Kontaktní email: soniaalexloanfirm@gmail.com
    jednatel firmy
    Paní Sonia Alexová

  61. Mrs RODNEY BRITTANY NICOLE. says:

    Bagaimana Saya Mendapat Pinjaman Saya Dari Syarikat Pinjaman Tulen dan Boleh Dipercayai

    Nama saya Puan RODNEY BRITTANY NICOLE. Saya tinggal di United State Of America yang bekerja di sini saya dari Filipina dan saya seorang wanita yang bahagia hari ini? dan saya memberitahu diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan Syarikat saya dan keadaan Keluarga saya, saya akan merujuk sesiapa sahaja yang mencari pinjaman kepadanya, dia memberi saya kebahagiaan kepada saya dan keluarga saya, saya memerlukan pinjaman sebanyak $ 300,000, 00 dan ditangkap oleh peminjam yang palsu dan seorang kawan memperkenalkan saya kepada MR IBRAHIM MUSA, dan dia meminjamkan pinjaman tanpa sebarang tekanan, anda boleh menghubunginya di (powerfinance7@gmail.com)

    BORANG PERMOHONAN PINJAMAN
    **********************
    Nama penuh anda:
    Negara / Negeri:
    Jumlah Pinjaman:
    Tempoh
    Telefon:
    Pendapatan bulanan:
    Pendudukan:

    Menunggu tindak balas pantas anda.
    Semoga Allah memberkati anda.
    IBRAHIM MUSA
    kuasa Perkhidmatan Kewangan Pvt.
    Hubungi Dia Di: powerfinance7@gmail.com
    WhatsApp Nombor +919717357946

  62. Mrs RODNEY BRITTANY NICOLE. says:

    How I Got My Loan From A Genuine And Reliable Loan Company

    My name is Mrs RODNEY BRITTANY NICOLE. I live in United State Of America working here I am from Philippines and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my Company and my Family situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of $300,000,00 and was scammed by those fraudulent lenders and a friend introduce me to MR IBRAHIM MUSA,and he lend me the loan without any stress,you can contact him at (powerfinance7@gmail.com)

    LOAN APPLICATION FORM
    **********************
    Your full name:
    Country/State:
    Loan Amount:
    Duration
    Phone:
    Monthly income:
    Occupation:

    Awaiting your swift response.
    May Allah bless you.
    IBRAHIM MUSA
    power Financial Service Pvt.
    Contact Him At :powerfinance7@gmail.com
    WhatsApp Number +919717357946

  63. Afizah Abdulwakil says:

    Nama saya Afizah Abdulwakil, saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari Bank untuk sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman online Saya bertemu dengan beberapa peminjam pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi saya Tetapi Sayangnya, saya mempunyai penipuan wang yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian Puan Aisyah Taufik tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Encik James dari James Althouse Finance Firm, saya menghubungi beliau terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa En. James tidak mempunyai penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya jumpai, tetapi saya terkejut
    Encik James boleh dipercayai dan boleh dipercayai Saya menghubungi Encik James dan memohon pinjaman sebanyak RM200,000.00 untuk pengembalian wang dalam masa dua tahun pada mulanya saya takut untuk tidak ditipu lagi kerana Encik James memberi pinjaman pada kadar 2% , selepas beberapa jam pinjaman saya telah diluluskan dan saya
    Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari Firma Kewangan James Althouse. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada myslef bahawa saya akan terus memberitahu masyarakat tentang perbuatan baik yang telah dilakukan oleh Mr James untuk saya dan akan
    Mengesyorkan kepada mana-mana badan mencari pinjaman untuk menghubunginya dengan e-mel ini:
    Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
    Afizahabdulwakil@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisyah untuk mengesahkan apa yang saya katakan di sini ialah e-melnya: aisyahtaufik23@gmail.com

  64. Afizah Abdulwakil says:

    Nama saya Afizah Abdulwakil, saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari Bank untuk sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman online Saya bertemu dengan beberapa peminjam pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi saya Tetapi Sayangnya, saya mempunyai penipuan wang yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian Puan Aisyah Taufik tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Encik James dari James Althouse Finance Firm, saya menghubungi beliau terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa En. James tidak mempunyai penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya jumpai, tetapi saya terkejut
    Encik James boleh dipercayai dan boleh dipercayai Saya menghubungi Encik James dan memohon pinjaman sebanyak RM200,000.00 untuk pengembalian wang dalam masa dua tahun pada mulanya saya takut untuk tidak ditipu lagi kerana Encik James memberi pinjaman pada kadar 2% , selepas beberapa jam pinjaman saya telah diluluskan dan saya
    Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari Firma Kewangan James Althouse. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada myslef bahawa saya akan terus memberitahu orang ramai tentang perbuatan baik yang telah dilakukan oleh Mr James untuk saya dan akan
    Mengesyorkan kepada mana-mana badan mencari pinjaman untuk menghubunginya dengan e-mel ini:
    Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
    Afizahabdulwakil@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisyah untuk mengesahkan apa yang saya katakan di sini ialah e-melnya: aisyahtaufik23@gmail.com

  65. Angga Annisa says:

    Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berulang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

  66. Trust says:

    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang anda?
    Anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan,
    pinjaman untuk membayar bil,
    Kami berada di sini untuk memberi pinjaman apa-apa amaun
    Kami memberi pinjaman kadar faedah 2%, hubungi kami melalui alamat syarikat:
    trustfundloanfirm2020@gmail.com

  67. Mrowen williams says:

    We are private lending firm,We offer Loans at low interest rate of to any Interested Individual personal. We are governmental Registered authorized financial helper. for more information on how to obtain our Loans contact us today via email: (mrhamdnloanoffer@gmail.com) YOU CAN ALSO ADD US ON WHATSAPP (+919818287948)

  68. Global Fund Foundation says:

    Selamat siang

    ini adalah dasar dana global, kami memberikan pinjaman per pendanaan proyek tahunan 100% dengan pinjaman aman dan tidak aman yang tersedia kami dijamin dalam memberikan layanan keuangan untuk banyak klien kami dengan paket pinjaman fleksibel kami pinjaman dapat diproses dan dana ditransfer ke peminjam dalam waktu sesingkat mungkin kita beroperasi di bawah persyaratan yang jelas dan mudah dipahami dan kami menawarkan pinjaman kepada semua jenis untuk tertarik klien perusahaan perusahaan dan semua jenis organisasi bisnis, individu swasta dan investor real estate hanya menghubungi kami dengan nama di bawah Jika Anda sedang melihat bagaimana mendapatkan pinjaman hubungi kami kami dapat membantu Anda keluar EMAIL: globalfundfoundation9@gmail.com
    BBM: D8633B93

Leave a Reply to thinkerich

Powered by WordPress | Designed by: seo services | Thanks to ppc software, massage beds and web design firm