Motivasi, Pendidikan, Perniagaan, Kewangan Peribadi

Bagaimana Memilih Skim Pinjaman Perumahan Pembiayaan Kewangan Islam Yang Menguntungkan

Salam pembaca blog pemikirkaya,

Kali ini saya ingin berkongsi pandangan dan sedikit info tentang Skim Pinjaman Perumahan Pembiayaan Kewangan Islam yang saya kira masih ramai yang kurang jelas dengannya. Rata-rata masyarakat kita hanya tahu skim pinjaman perumahan pembiayaan kewangan Islam berdasarkan konsep  Al-Bai’ bi Thaman Ajil (jualan tangguh) sedangkan ada pilihan lain yang lebih baik seperti konsep Musyarakah(perkongsian) yang ditawarkan oleh institusi perbankan kewangan Islam di Malaysia ketika ini.

Sehinggakan ada yang melabelkan konsep Pinjaman perumahan pembiayaan kewangan Islam mencekik darah?


Ini kerana kebanyakan Bank tempatan dan koperasi yang menjalankan urusniaga Perbankan Islam menawarkan Skim Pinjaman Pembiayaan Perumahan berdasarkan konsep Al-Bai’ bi Thaman Ajil atau lebih dikenali dengan nama singkatannya BBA.

APA ITU BAI BITHAMAN AJIL (BBA)

Al-Bai’ bi Thaman Ajil iaitu jual dengan pembayaran balik secara tangguh. Pihak penjual biasanya memperoleh keuntungan melalui harga tangguh berkenaan (modal campur keuntungan).
Sebagai contoh, pihak bank membeli barang daripada pembekal dengan harga modal secara tunai. Selepas itu, bank menjual kepada pihak pengguna dengan harga tangguh tertentu (modal + untung) untuk satu tempoh masa tertentu contohnya enam bulan.

Perbankan Islam di seluruh dunia menerima konsep ini. Kebanyakan ulama menerima konsep BBA dan murabahah termasuk ulama di Asia Barat. Kontrak ini adalah kontrak antara tiga pihak iaitu pembekal, bank dan pengguna akhir.

Walaupun begitu, BBA yang diamalkan di Malaysia bercampur dengan unsur lain menyebabkannya dipertikai perbankan Islam di Asia Barat. Antara unsur dimaksudkan ialah unsur bai’ al-‘inah dan menjual sesuatu yang belum wujud (bai’ al-ma’dum).

Perkara lain yang dipertikaikan ialah konsep BBA dalam pembiayaan perumahan yang sedang dalam pembinaan.

Kebanyakan konsep dilaksana ialah pihak bank membeli hak ke atas rumah sedang dibina daripada pihak pemaju.

Selepas itu bank menjadikan rumah yang sedang dibina sebagai satu sekuriti yang kemudian diiktiraf sebagai aset terasing bernilai dan kemudian dijual kepada pelanggan dengan harga tangguh (modal + untung) menggunakan konsep BBA tanpa menghiraukan rumah itu terbengkalai atau lambat pembinaannya.

Segala risiko pembinaan dipikul sepenuhnya oleh pelanggan.

Konsep ini menimbulkan kontroversi besar di kalangan ulama Islam. Pertama, adakah sekuriti itu haq maliy yang terasing daripada aset sebenar?

Haq maliy di dalam Islam sebenarnya terikat secara terus dengan aset yang wujud.

Dalam kes di atas, aset sebenarnya belum wujud (masih dalam pembinaan). Atas dasar itu, kebanyakan ulama khususnya di Asia Barat berpegang bahawa haq maliy pada rumah berkenaan berbentuk al-dayn (hutang).

Berdiri di atas pandangan boleh menjual dayn mustaqir (hutang yang diyakini boleh bayar), bank tidak boleh menjual hutang dengan harga lebih tinggi atau lebih rendah. Sebarang perubahan pada harga membawa kepada mengambil riba.

Sebab itulah rumah yang dijual pada harga RM200, 000 oleh pemaju yang sedang dalam pembinaan dijual semula oleh bank dengan harga tangguh kepada pembeli pada harga RM700,000 kemudiannya.

Itulah antara permasalahan yang timbul dengan pelaksanaan konsep BBA dalam Perbankan Kewangan Islam yang diamalkan oleh kebanyakan bank tempatan.

Berbanding dengan apa yang ditawarkan oleh institusi perbankan tempatan dalam produk kewangan Islam, saya dapat perhatikan bahawa institusi bank antarabangsa yang membuka cawangan mereka di Malaysia mampu menawarkan produk kewangan Islam yang lebih baik dan menguntungkan pengguna. (Terdapat juga bank tempatan yang menawarkan konsep ini).

Konsep yang saya maksudkan itu ialah menggunakan akad Musyarakah atau lebih tepat lagi musyarakah muntanaqisah.

APA ITU MUSYARAKAH MUNTANAQISAH


Musharakah atau shirkah boleh ditakrifkan sebagai dalam bentuk perkongsian mana dua atau lebih ramai orang menggabungkan sama ada modal atau buruh mereka bersama-sama, berkongsi keuntungan-keuntungan, hak-hak dan liabiliti-liabiliti.
Mengikut konsep ini, sesebuah bank Islam dan pelanggan akan berkongsi membina rumah.

Rumah itu disewakan dan keuntungan daripada sewa dibahagikan antara bank dan pelanggan bergantung kepada jumlah modal masing-masing.

Pada masa sama, pelanggan boleh membeli bahagian bank sedikit demi sedikit untuk membolehkan mereka menguasai keseluruhan rumah itu.
Pembiayaan berdasarkan kontrak Musyarakah Mutanaqisah dibentuk dengan kontrak syirkah sebagai kontrak utama dan disokong oleh beberapa kontrak lain iaitu ijarah,jual beli dan wa‘d.

Majlis Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia pada mesyuarat ke 56 pada Februari 2006 telah memutuskan bahawa produk pembiayaan berdasarkan kontrak musyarakah mutanaqisah diharuskan.

Dalam melaksanakan kontrak musyarakah mutanaqisah, harus bagi pihak yang berkontrak:

i- menggabungkan dua kontrak musyarakah dan ijarah dalam satu dokumentasi perjanjian, selagi kedua-dua kontrak dimeterai secara berasingan dan jelas tidak bercampur aduk antara satu sama lain;

ii- mengenakan gadaian atas bahagian yang dimiliki oleh pelanggan kerana hak milik benefisial ialah sesuatu yang diiktiraf oleh Syariah.(Resolusi Syariah dalam Kewangan Islam, BNM, hal.22)

Kesimpulannya

Dalam mencari sumber pembiayaan kewangan Islam bagi pinjaman perumahan saya dapati adalah lebih menguntungkan untuk kita memilih konsep Musyarakah berbanding Bai Bithaman Ajil (BBA) tambahan lagi kita mampu menjimatkan kadar bayaran balik jika sekiranya kita  menjelaskan lebih awal daripada tempoh pembiayaan yang telah dipersetujui bersama.

Be Sociable, Share!
You can leave a response, or trackback from your own site.

23 Responses to “Bagaimana Memilih Skim Pinjaman Perumahan Pembiayaan Kewangan Islam Yang Menguntungkan”

  1. Qasha says:

    Salam

    Tahukah anda yang anda mampu mengurangkan interest rumah anda hanya dengan menggunakan transactional loan?

    Kelebihan transactional loan..
    – Mampu mengurangkan interest sehingga 40-70%
    – Memendekkan tempoh pembayaran dari 30 tahun ke 13-16 tahun sahaja. Bergantung kepada teknik yang digunakan (terdapat 3 teknik, akan diterangkan semasa presentation)
    – Menambah savings anda
    – Mampu memiliki rumah kedua atau ketiga
    – Mampu membuat renovation rumah

    contoh TL: keseluruhan loan kena bayar RM200k, tp dgn transactional loan ini. Peminjam cuma perlu bayar RM120K sahaja, juga dapat memendekkan jangkamasa pinjaman.

    contoh: sepatutnya loan sampai 30 tahun jadi 16 tahun sahaja.

    Ini bukan gimik. Sebenarnya semua bank pun ada plan ini, cuma sebelum ini plan ini hanya sesuai utk golongan berpendapatan tinggi sahaja. Sebabnya untuk guna loan ini, peminjam perlu membayar beberapa % dari pokok. selain tu ada banyak charge2 lain dikenakan. Cuma transactional loan ini sahaja yg tiada mengenakan sebarang kos dan memang dibuat untuk golongan pendapatan sederhana.

    Siapa yg patut ambil peluang ni?
    1) ANDA YG MMG ADA LOAN RUMAH. Transfer je loan anda ke transactional loan, tiada bayaran dikenakan.

    2) ANDA YG BARU NAK BUAT LOAN RUMAH.

    Berminat? Sediakan dokumen seperti:

    – IC fotostat
    – payslip 3 bulan
    – Bank statement 3 bulan
    – surat pengesahan jawatan
    – SNP (sekiranya ingin refinance rumah)
    – Bil air/elektrik
    – copy buku bank..
    – epf statement/ea form
    – housing loan latest statement (sekiranya ingin refinance)

  2. tinie says:

    Berminat nak refinance rumah sb interest terlalu tinggi.

    • Thinkerich says:

      Tinie,

      Boleh cari 2 atau 3 bank dan dapatkan sebutharga daripada mereka. Cuba dapatkan yang boleh berikan tawaran interest yang lebih rendah dan fleksibel..

  3. ismi ana says:

    Assalamu’alaikum..
    Disini saya ingin bertanya 3 perkara:
    1)Boleh atau tidak BBA diguna untuk membiaya rumah yang belum siap?
    2)Apa alternatif lain kepada BBA?
    3)Ramai orang mempertikaikan tentang BBA yang diamalkan di Malaysia sebagai tidak patuh Syariah. Jelaskan dari aspek mana BBA dikatakan tidak patuh Syariah dan apa pandangan anda tentang isu ini?

  4. Nor huda says:

    assalamualaikum …saya kakitangan kerajaan nak beli rumah kos rendah dari individu harga dalam 80 000(rumah pertama),kebanyakan bank memberi pinjaman untuk rumah berharga rm 100 000 dan ke atas,kalau ade interest rate agak tinggi sedikit dan pembiayaan bukan 100 % …pada pendapat enccik lebih baik saye menggunakan pinjaman peribadi atau home loan?

  5. thinkerich says:

    Salam Nor Huda,

    Kakitangan Kerajaan Dapatkanlah Pinjaman Perumahan Kerajaan, Kadarnya tetap 4% dengan kiraan baki tertunggak, bukan macam personal loan yang kira kadar tetap.

  6. Pembeli says:

    saya akan membuat pembiayaan rumah. Selepas membuat research hampir 5 tahun, maka konklusinya adalah seperti berikut:

    1-kebanyakan Bank-Bank Islam di Malaysia menggunapakai kaedah BBA.
    2-Kebanyakkan Bank-bank Islam dunia / cawangan di Malaysia menggunapakai kaedah MM
    3-secara teori, memang benar BBA menggunakan konsep islam tetapi realitinya tidak.
    4-aplikasi MM dalam pembiayaan rumah memang diakui dan digunapakai kebanyakan bank islam dunia kerana lebih menguntungkan pengguna/ kedua belah pihak. Berbeza dengan BBA yang secara teori kedua pihak untung tetapi hakikatnya tidak.
    5. Bank yang menggunapakai kaedah BBA agak sukar menggalakkan pengguna menjelaskan hutang dengan segera kerana “rebat” hanyalah hak mutlak bank. Jika pengguna membayar lebih ansuran bulanan pada sesuatu bulan, pengguna dikehendaki memaklumkan kpd bank terlebih dahulu.

    6. Pelanggan yang menggunapakai kaedah BBA agak berat untuk menjelaskan baki tertunggak jika ingin melangsaikan hutangnya dengan cepat. Hal ini kerana aqad semasa perjanjian tadi merangkumi jual beli termasuk keuntungan yang berlipat kali ganda.

    7. Aqad yang berlaku antara pegawai bank dan pembeli tidak jelas, mungkin disebabkan kurang pemahaman tentang ilmu BBA dikalangan mereka.

    8. BBA di Malaysia ini pada mata kasar menyamai @ lebih teruk daripada kaedah konvensional.

    9. Jika aset yang telah diakad tadi terbengkalai, pembeli terpaksa meneruskan bayaran ansuran kerana aqad tadi .

    berbeza dengan MM..

    1-kaedah perkongsian ini nampak lebih adil dan saksama.
    2-pelanggan mempunyai hak untuk menjelaskan hutang dengan segera tanpa memaklumkan kpd pihak bank. Ini mengakibatkan pemilikan mutlak menjadi lebih cepat.
    3-pelanggan tidak perlu meneruskan bayaran ansuran jika rumah terbengkalai..

    antara bank yang mengguna pakai kaedah MM ialah ar-rajhi (rumah yg telah siap), HSBC-amanah, Maybank*islamic, Kuwait Finance, RHBislamic ,HLIB*, standard charted etc..

    THINKERICH Reply:

    Thanks atas perkongsian

  7. razi says:

    saya berminat …

  8. razi says:

    macam mana hendak menghubungi anda.

  9. Thinkerich says:

    Razi,

    Boleh hubungi saya melalui link berikut:-

    http://pemikirkaya.com/contact-me/

  10. rina says:

    Assalam,
    Saya telah di black list oleh pihak bank.
    Adakah cara untuk saya membuat housing loan.Saya merupakan ibu tunggal yg telah kematian suami & telah menyewa selama 11 tahun
    Harap mendapat bantuan housing loan.
    ic no. saya 750102-10-6280

    sekian,terima kasih
    Wassalam

    THINKERICH REPLY:

    Salam Rina, mohon maaf saya tak dapat bantu untuk kes ini. Namun saya sarankan hubungi pihak AKPK untuk atasi masalah ini. AKPK boleh dihubungi melalui http://www.Akpk.org.my

  11. zaimah says:

    Salam tuan. Saya dah bt loan rumah kerajaan 110k. Saya nak beli rumah kedua 340K.
    1. Klu settlement, 2nd loan dpt 148k shj.Kena bt loan lain plk
    2. elok sy buat refinance @ loan bank utk beli rumah? Bank mana yang bagus rate?
    tk

  12. asha says:

    suami saya bekerja di singapore. dia nak beli rumah di kluang. so macammana nak cari bank yang bagus untuk pinjaman perumahan? apakah dokumen yang perlukan? apa maksud transactional loan? terima kasih.

  13. ROSLAN says:

    salam, saya telah membeli sebuah rumah dengan menggunakan SPPPI, (Pinjaman Perumahan Perbendaharaan), bolehkah saya menggunakan kaedah transactional loan ini

  14. As.. says:

    salam…saya nk tanya.sya dan suami nak beli rumah..tetapi kami sma2 mempunyai high comitmen..oleh sebab itu, bank tak dapat approve pinjaman..sedangkan harga rumah tersebut cuma 98k sahaja.montly payment cuma rm500 sahaja..saya masih blur ttg bagaimana nk buat pinjaman perumahan ni…boleh tak saudara tolong saya apa dan bagaimana cara utk sya dptkan kelulusan pinjaman perumahan ini.boleh sent langkah dan maklumat lanjut kepada email sya asmiey_88@yahoo.com.terima kasih.

  15. suriani md elias says:

    saya nak tanya..jika seorang isteri mempunyai rumah kos rendah di negeri pahang,adakah suami boleh membeli rumah kos rendah di negeri johor..tlong..saya keliru sebab ada yang kata tak boleh..ada yang kata boleh….

  16. clara alderman says:

    Hello, saya Mrs.Clara, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Kami memberi pinjaman wang kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau yang memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: Claraloans@financier.com
    Penjagaan Pelanggan: +447045730449

  17. Mrs Hellene Spencer says:

    Adakah anda bosan dengan kecewa, lookig tolong, anda sedang mencari untuk pinjaman sebenar? Nama saya orang Yunani Spencer. gadai janji, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman Hotel, tawaran komersial General Mr Daniel Blake, seseorang itu perlu mengemas kini semua keadaan kewangan dalam dunia / syarikat untuk membantu mereka yang berdaftar pinjaman wang pinjaman peribadi, pinjaman, pinjaman pembinaan, kredit faedah yang rendah kadar modal dan lain-lain 2%, pinjaman perniagaan dan pinjaman perniagaan kredit buruk, memulakan. Kami membiayai projek di tangan dan syarikat / pasangan anda dan saya juga ingin menawarkan pinjaman peribadi kepada pelanggan mereka. hubungi kami melalui e-mel untuk maklumat lanjut: hellenspencerloanfirm@gmail.com

  18. Christy Mark says:

    Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Christy, pemberi pinjaman pinjaman peribadi anda membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah pada individu, firma dan syarikat di bawah syarat-syarat yang jelas dan mudah difahami dan keadaan. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (chrismazzy99@gmail.com)

  19. Loan Mart says:

    Hello, ini adalah sebuah firma pinjaman peribadi yang meminjamkan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Pinjaman kami kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada tahap 2.5%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman, dengan PINJAMAN MART masalah anda lebih, jadi hubungi kami hari ini E-mel:
    (loanmartcommunityservice@gmail.com)
    Maklumat peminjam: Nama penuh: _______________ Negeri: __________________ seks: ______________________ Umur: ______________________ Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______ Tempoh Pinjaman: ____________ Tujuan pinjaman: _____________ Nombor telefon: ________
    Terima kasih.

  20. Damson Dawson says:

    Saya boleh tersenyum dengan lelaki ini yang saya mendapatkan pinjaman Krismas syarikatnya

    Menamatkan kebimbangan kewangan anda

    Saya Dengan powell United States, Texas saya boleh tersenyum dengan lelaki yang saya Damson Dawson menerima pinjaman sebanyak $ 65,000.00 dolar dari syarikat pada tahun lalu yang saya gunakan untuk meraikan Krismas dan saya dua rakan-rakan saya juga telah menerima pinjaman perniagaan dan pinjaman Krismas dari orang ini juga tanpa apa-apa kesukaran. Dengan hanya ada Suruhanjaya jaminan dan pilihan pemindahan itu, saya tidak menasihati anda untuk memilih orang yang salah jika anda benar-benar memohon pinjaman tunai untuk projek anda dan yang lain. Saya menerbitkan artikel ini kerana Encik Damson Dawson membuatkan saya berasa grill dengan pinjaman ini. Dia adalah kawan saya bertemu dengan lelaki ini jujur ​​dan murah hati yang telah membantu saya mendapatkan pinjaman ini. Untuk mengawal hidup anda, anda memerlukan wang, anda buntu, tidak mempunyai akses kepada kredit bank, atau tidak mempunyai bank, anda perlu untuk membiayai projek pembinaan anda, pembangunan hartanah, mewujudkan anda sendiri urusan perniagaan anda sendiri, yang dilihat oleh perlukan untuk membuat wang, kredit lapuk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil atau hutang. Oleh itu, saya menasihati anda untuk menghubungi anda dan anda bertemu untuk perkhidmatan yang anda meminta kepada-Nya. Alamat e-mel beliau: ………… damsonloans63@gmail.com
    Menghubunginya untuk mendapatkan maklumat lanjut, jelas dan jujur. Menghubunginya melalui e-mel: damsonloans63@gmail.com
    Hormatnya

  21. Loan Mart says:

    Hello, ini adalah sebuah firma pinjaman peribadi yang meminjamkan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Pinjaman kami kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada tahap 2.5%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman, dengan PINJAMAN MART masalah anda lebih, jadi hubungi kami hari ini E-mel:
    (loanmartcommunityservice@gmail.com)
    (loanmartcommunityservice@mail.com)
    Maklumat peminjam: Nama penuh: _______________ Negeri: __________________ seks: ______________________ Umur: ______________________ Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______ Tempoh Pinjaman: ____________ Tujuan pinjaman: _____________ Nombor telefon: ________
    Terima kasih.

  22. hendidi01 says:

    Halo, nama saya hendi didi. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah menipu oleh beberapa pemberi pinjaman secara online, saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya di Medan merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal untuk meminjamkan bernama pinjaman tanpa jaminan Mrs Devya Ajjaade dari Rp 853 juta dalam waktu kurang dari 2 jam tanpa penundaan pada tingkat bunga hanya 1%. Saya sangat terkejut ketika saya mendapat peringatan di ponsel saya saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan, karena itu saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa masalah. jadi jika Anda memerlukan pinjaman cepat, pinjaman besar dan pribadi apapun, menghubunginya melalui email: ^^^^devyajjaade.loanfirm@gmail.com^^^^^
    untuk pertanyaan kontak saya adalah (hendidi01@gmail.com)

  23. Mrs. Glory says:

    Hello,
    Adakah anda dari segi kewangan ke bawah? mendapatkan pinjaman sekarang dan memulihkan perniagaan anda, Kami adalah pemberi pinjaman yang boleh dipercayai dan kami memulakan program pinjaman ini untuk membasmi kemiskinan dan mewujudkan peluang untuk keistimewaan yang kurang untuk membolehkan mereka menubuhkan sendiri dan memulihkan perniagaan mereka tahun baru ini. untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel: (gloryloanfirm@gmail.com). mengisi borang Maklumat Peminjam di bawah:

    Nama penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor telefon bimbit: ________

    sila memohon syarikat yang sah.

  24. Mrs aisha Bukafia says:

    Berita baik!!!
    hari yang baik untuk semua warga malaysia, nama saya Puan aisha bukafia, tinggal di bandar bandar george, sila, saya ingin berkongsi kesaksian hidup yang sebenar saya di sini pada platform ini untuk semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman atas internet, Allah telah trully memihak kepada saya melalui ibu yang baik Puan Emiliana

     Selepas beberapa tempoh cuba untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan ditolak sentiasa, jadi saya memutuskan untuk memohon melalui pinjaman dalam talian tetapi saya telah ditipu dan i hilang RM5000, dengan seorang wanita di Arab Saudi.

     i menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya yang kemudian intorduce saya kepada Puan Emiliana yang juga pemilik sebuah organisasi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya untuk memohon dari Puan Emiliana, jadi saya summorned keberanian dan dihubungi Puan Emiliana.

     Saya memohon untuk jumlah pinjaman RM80,000 dengan kadar faedah yang lebih rendah daripada 2%, jadi pinjaman yang diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen daripada mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang pinjaman itu telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah RM80,000. Saya begitu gembira kerana akhirnya Allah menjawab doa saya dengan pesanan pemberi pinjaman saya dengan pinjaman saya yang asli, yang boleh memberikan apa yang diinginkan hati saya.

    Semoga Allah memberkati Ibu Emiliana untuk membuat berpatutan hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk sila hubungi
    Puan Emiliana melalui e-mel: emilianawilson111@gmail.com
    untuk pinjaman anda

    Akhir sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana sudi untuk membaca kesaksian hidup yang sebenar saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    satu lagi nama saya mrs aisha bukafia, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: mrsaishabukafia@gmail.com.

  25. Jamie Freeman says:

    PINJAMAN UNTUK SEMUA !! Adakah anda di sini mencari sumber tulen pinjaman? Pernahkah anda mencari pinjaman dan masih tidak tahu bagaimana untuk mendapatkan satu? Jangan lagi risau kerana bantuan anda akhirnya di sini, kami menawarkan pinjaman untuk semua pada hanya 2%. Hubungi kami sekarang di Freemanloanfinance@gmail.com dan mendapat masalah pinjaman anda diselesaikan hari ini. Perkhidmatan kami adalah 100% boleh dipercayai kerana ini adalah syarikat yang sah yang anda boleh percayai untuk menyelesaikan semua masalah kewangan anda, kedua-dua bekerja dan menganggur adalah dialu-alukan.

    terima kasih
    http://www.freemanfinance.webs.com
    Email: Freemanloanfinance@gmail.com atau Freemanloans@hotmail.com.

  26. SITI AMINAH says:

    Hello, nama saya Siti Aminah dari Indonesia, sila Saya mencadangkan semua orang di sini perlu berhati-hati, kerana terdapat banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih orang-orang yang sebenar di syarikat pinjaman palsu. Saya telah scammed oleh 4 pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza, saya kehilangan wang yang banyak kerana saya mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat daripada seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman asal dan sebuah syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya sebanyak 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang daripada 24 jam Tanpa sebarang tekanan dan pada Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya amat terkejut apabila menyemak akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman saya diminta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa apa-apa kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang ramai boleh mendapatkan pinjaman mudah tanpa tekanan daripada ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda percaya Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat berguna dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti mengira diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda ingin membuat pinjaman bank, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat hubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu orang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

  27. pablo says:

    Kredit sekolah

    Anda memerlukan pinjaman, tetapi anda akan ditolak oleh bank atau institusi kewangan yang tidak sesuai dengan pendapatan bulanan anda, sekiranya kadar faedah. Anda mahu mempunyai pinjaman untuk menyokong keperluan anda. Apa jua keadaan kewangan anda, saya menawarkan anda gadai janji, pinjaman komersial, Antarabangsa pinjaman, pinjaman peribadi, pinjaman yang eksklusif dan pinjaman pendidikan. Saya menawarkan pinjaman yang disediakan untuk orang-orang dan Syarikat-syarikat lain. Anda akan benar-benar memerlukan supaya membuat hubungan
    E-mail: pablo.alves1960@gmail.com
    pablo.alves1960@gmail.com

  28. muthiafadlika says:

    BERITA BAIK, BERITA BAIK
    Ini untuk mewartakan kepada orang-orang asia bahwa AASIMAHA ADILA, adalah perusahaan pinjaman muslim terbaik yang pernah saya datangi sepanjang hidup saya membantu saya dan keluarga saya dengan pinjaman untuk membayar hutang dan memulai usaha lagi mereka telah membuka kesempatan finansial untuk semua Mereka yang membutuhkan bantuan keuangan dari pinjaman besar.AASIMAHA ADILA lende dengan tingkat 1% dan mereka memberikan pinjaman kepada janda dan duda, jika Anda memerlukan pinjaman jangka panjang dan besar untuk modal investasi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Akan menarik untuk mengetahui bahwa banyak pemberi pinjaman di sini adalah palsu saya dan almarhum suami saya sering ditipu oleh pemberi pinjaman pinjaman palsu dimana kita menipu sekitar Rp127 juta pada bulan maret, namun, ibu saudi muslim meminjam uang dalam jumlah besar Rp850 Jt dengan penundaan dan tidak meminta Kami membayar biaya pendaftaran atau pajak dan biaya transfer, semoga semuanya memberkati ibu perusahaan.

    Tolong, saya juga menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa pemberi pinjaman berikut palsu, jangan hubungi mereka.
    A) wilson_Gyna8.loanlender@gmail.com
    B) donalanny20.kredit@yahoo.id
    C) miminedi.grant@gmail.com
    D) adutyuyani.cashloan@gmail.com

    Terima kasih telah membaca ,
    Email saya adalah..muthiafadlika2020 @ gmail.com
    Email perusahaan AASIMHA ADILA LOAN FIRM adalah
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

  29. Iskandar Lestari says:

    Pelanggan yang terhormat,

    Apakah Anda memerlukan kredit finansial yang mendesak? Transfernya sangat cepat dan langsung
    Ke rekening bank Anda Pembayaran dimulai delapan bulan setelah pinjaman dilakukan
    Telah mendapatkan suku bunga rendah 1,2% Pelunasan jangka panjang (1-30 tahun)
    Fleksibel tinggi maka pembayaran bulanan. Berapa lama akan dibiayai?
    Setelah mengaplikasikan Anda bisa mengharapkan jawaban awal kurang dari 24 jam
    Dari pendanaan dalam waktu 72-96 jam setelah menerima informasi yang mereka butuhkan.
    Hubungi kami melalui e-mail ((iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)))
                   
                   FORMULIR APLIKASI

    1) Nama lengkap:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negara:
    5) Jenis Kelamin:
    6) Status perkawinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nomor Telepon:
    9) Pendapatan bulanan:
    10) Jumlah pinjaman:
    11) Durasi Pinjaman:
    12) Pinjaman obyektif:
    13) Agama:
    14) Usia
    15) Sudahkah Anda mengajukan pinjaman online sebelumnya? Ya atau tidak?

    Motto Perusahaan:
    Kebahagiaan Anda adalah Penghargaan kami untuk Pelayanan yang Baik (mendapatkan keuangan Anda
    Posisi adalah semua yang kita inginkan)
    #BBMme PIN: D8980E0B
    Kesopanan:
     (ISKANDAR LESTARI KREDIT PRESATUAN)

  30. augustine junio says:

    Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Adakah anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman komersial dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (augustinejunio@gmail.com)

    MAKLUMAT PEMINJAM’S

    1) Nama Penuh: ……………………………………………….
    2) Negara: ………………………………………………… ..
    3) Alamat: ………………………………………………….
    4) Negeri: …………………………………………………… ..
    5) Seks: ……………………………………………………….
    6) Status Perkahwinan: ………………………………………….
    7) Pekerjaan: …………………………………………… ..
    8) Nombor Telefon: …………………………………………
    9) Kedudukan masa ini di tempat kerja: …………………
    10) Pendapatan bulanan: ………………………………………
    11) Jumlah Pinjaman Diperlukan: ……………………………….
    12) Pinjaman Tempoh: …………………………………………
    13) Tujuan Pinjaman: …………………………………… ..
    14) Agama: ……………………………………………… ..
    15) Adakah anda memohon sebelum ……………………………

    terima kasih,

  31. augustine junio says:

    Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Adakah anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman komersial dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (augustinejunio@gmail.com)

  32. CABOT FINANCIAL SERVICES says:

    Halo, CABOT FINANCIAL SERVICES, perusahaan yang terdaftar dan disetujui apakah Anda berhutang? Anda butuh dorongan finansial? Atau apakah Anda ingin mensponsori bisnis yang ada? Kami di sini untuk memberikan bantuan keuangan itu kepada Anda karena kami memberikan pinjaman kepada individu yang memiliki reputasi baik baik lokal maupun internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat melunasi pinjaman tersebut, karena dunia secara bertahap berubah menjadi desa global, kami memberikan pinjaman melalui Transfer antar-intra-elektronik dan juga pemberian kupon dari bank. Jadi untuk mendapatkan pinjaman dari perusahaan kami,​​ Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail: {cabotfinancialservice@gmail.com} atau melalui #BBM {D88A5C5F}

  33. spiffbossloanfirm says:

    Halo,
    Ini adalah untuk memberitahu orang ramai bahawa Encik Micheal thiago, pemberi pinjaman pinjaman swasta membuka peluang kewangan kepada semua yang memerlukan sebarang bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2% untuk individu, firma dan syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. Hubungi kami hari ini melalui e-mel di: Spiffboss@gmail.com

Leave a Reply to Mrs. Glory

Powered by WordPress | Designed by: seo services | Thanks to ppc software, massage beds and web design firm